הטרדה מינית בגיל הגן היא תופעה אשר הולכת ונעשית שכיחה יותר ויותר. הטרדה מינית מוגדרת כדיבור או נגיעה בעלת אופי מיני שגורמים לילד הנפגע להרגיש מושפל ורע עם עצמו, לכוד ומבולבל (Giladi, 2004). כ 5% מכלל הפניות החדשות אשר התקבלו במרכזי הסיוע במהלך שנת 2009 (סה"כ של 362 פניות) דווחו כי מקום הפגיעה היה במוסדות החינוך, 33% מהן התרחשו בגן הילדים ובבתי הספר היסודיים (כאשר גיל הנפגע היה פחות מ 12). מתוך 362 הפניות האמורות, שעניינן פגיעות מיניות במוסדות חינוך, כ- 51 פניות סווגו "הטרדה מינית". (נתוני פניות למרכזי הסיוע, 2009).
הטרדה מינית בילדים הייתה קיימת מאז ומתמיד. אולם רק במאה העשרים, ישנה התייחסות לתופעת הטרדה מינית בילדים בכלל, ובגילאי הגן בפרט. עד לפני שנים אחדות, תופעות כמו הפשלת חצאית של ילדה, הגנבת נשיקה ללא אישור, נגיעה ואחזקה באיבר המין, הטרדה מאורגנת או איומים מילוליים על אונס נחשבו לביטוי לשובבותם של הילדים הרכים. כיום ידוע כי שובבות זו מותירה את חותמה על הקורבנות. הקורבן, על אף גילו, מרגיש מבוכה, מפסיק את משחקו ובמקרים מתמשכים מסתגר ופוחד להשתתף בפעילות.
קיים קושי אוניברסאלי בהתמודדות עם תופעות הפגיעה המינית. הנושא מעורר בדרך כלל תגובות רגשיות שליליות שונות כגון הכחשה, ניסיון להקטין את חומרת הפגיעה, הטלת ספק בקיומה, האשמת הנפגע, תחושת אשמה אצל הנפגע וסביבתו ועוד. פרשנות המבוגרים עלולה להיות על רקע המחשבה כי התנהגות זו הינה נורמטיבית, "משחק" או "סקרנות מינית". (טילמאן, 1995).
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
מה נחשב להטרדה מינית
חוק הטרדה מינית
הטרדה מינית הגן
התמודדות הגננת עם הטרדה מינית
שיטה
ממצאים
כיצד תופסות גננות את נושא ההטרדה המינית בגן
מהם הגורמים שעיצבו את תפיסות הגננות בנוגע להטרדה מינית
כיצד מתמודדות הגננות עם תופעת ההטרדה המינית בגן
דיון ומסקנות
סיכום
נספחים
ביבליוגרפיה