המחקר הינו מחקר חלוצי בתחום המשלב רגישות יתר, נשים בהריון ומדיה. רגישות יתר הינה תכונה בה יש תגובתיות יתר לגירויים סביבתיים וחברתיים (Aron, Aron, & Jagiellowicz, 2012) בעקבות תהליכי עיבוד עמוקים במח (Mesulam,1998). אימוג'י מהווה כלי נפוץ מאוד בימנו במדיה החברתית, ומספק אמצעים להבעת רגשות בצורה לא מילולית (Pavalanathan & Eisenstein, 2015). נשים בהריון עוברות שינויים בתהליך עיבוד מידע רגשי (Pearson, Lightman & Evans, 2009). כל אחד מהנושאים הנ"ל נחקר רבות במהלך השנים, אולם אין מחקר הבוחן את ההשפעה של רגישות יתר, שימוש באימוג'י לביטוי רגשות במדיה בקרב נשים בהריון ולא בהריון.
השפעת המדיה על נשים בהריון נחקר מעט מאוד ולכן מגביל את ההבנה שלנו לגבי ההשלכות של התנסויות שונות במדיה על הרגשות של נשים בהריון. המחקר הנוכחי הינו מחקר חלוצי העוסק בתחום של המדיה החברתית ובוחן כיצד נשים בהריון, הנמצאות במצב של רגישות יתר משתמשות באימוג'י לביטוי רגשותיהן.
סקירת ספרות
אנשים רגישים
Gray (Gray, 1982; Gray, 1970), חקר הבדלים אישיים באישיות האדם, לפי התיאוריה שלו תיאוריית הרגישות המחוזקת (Reinforcement Sensitivity Theory – RST), קיימות שתי מערכות מוטיבציה עיקריות באדם: מערכת העיכוב ההתנהגותי (BIS) ומערכת ההפעלה ההתנהגותית (SAS), כל תת מערכת מגיבה לאירועים שונים עם סוגי התנהגות שונים. עם השנים פותחה מערכת מרכזית שלישית: מערכת הילחם-או-ברח (Fight-or-Flight) המופעלת במצבי חירום ומצוקה (Gray, 1987). התיאוריה מניחה כי הבדלים אינדיווידואליים נובעים מרגישות של מערכות בסיסיות במח המגיבות לגירויים של תגמול, ענישה ומוטיבציה. כך למשל, מעכב התנהגותי גבוה מתפרש בדרך כלל כרגישות גבוהה לעונש או איום, ביישנות, מופנמות ונוירוטיות (Carver & White, 1994).