שאלה 1:
מקרה: רפורמה במערכת הבריאות הטילה אחריות על קופות החולים להעניק שירותי בריאות הנפש במקום המדינה. הטעם: תורי המתנה ארוכים והסטיגמה השלילית בקבלת טיפול ממשלתי מה שהוביל לפנייה לאפיק טיפולי פרטי שהינו יקר יותר. קופות החולים ירכשו שירותים, כך שעל מנת לקבל טיפול יידרש הלקוח לקבל טופס 17 בחלק מהטיפולים וכן יהא מתן אפשרות ללקוח לפנות לטיפול פרטי במחיר מוזל מטעם קופת החולים. כך למעשה הנגישות לקבל טיפול נפשי תגדל בעיקר בשכבות החלשות. משרד הבריאות יפקח למנוע התפתחות שתי מערכות מקבילות התלויות באם הלקוח ישלם עבור הטיפול או לא.
א. מהי סוג ההפרטה: יש 3 סוגי הפרטה: הפרטה מלאה, חלקית או זוחלת.
הפרטה מלאה מהווה העברת אחריות לארגונים וולונטריים או פרטיים לגבי שירותים שהמדינה לא מספקת או לגבי שירותים מקבילים שהמדינה מספקת. לאזרח הבחירה מהיכן לקבל את השירות. מעורבות המדינה היא מוגבלת מאוד. הפרטה חלקית היא העברת אחריות חלקית של המדינה לגופים אחרים רק לצורך אספקת השירות כאשר המדינה שומרת לעצמה את ההתנהלות והתכנון והבקרה על כל הליך.כך הופך למעשה ספק השירותים לקונה השירות מאת המדינה. הפרטה זוחלת היא למעשה המעבר בין הפרטה חלקית לבין הפרטה מלאה.
שאלה 2:
חישוב אקטוארי הינו חישוב של דמי הביטוח המתקבלים אל מול הקצבאות העתידיות המוענקות לזכאים. אם ההפרש חיובי המאזן הינו בעודף, אם ההפרש הינו שלילי המאזן בגרעון ואם ההפרש שווה יש איזון. בכתבה: עולה כי הביטוח הלאומי נמצא בגרעון, כלומר דמי הביטוח שנגבים אינם מכסים את דמי הקצבאות המשולמות למבוטחים זכאים. הסיבה לגרעון הינו השינוי הדמוגרפי - גידול באוכלוסייה הנחשבת "זקנה" באופן בו היא זכאית לקצבאות זקנה.
א. מערכת הביטחון הסוציאלי אינה מותאמת למאה ה- 21, במהלך השנים קיימים שינויים מהותיים במבנה המשפחה, שיעור הילודה, דגם האבטלה, איכות חיים ועוד. ישנה עלייה ברמת ואיכות החיים אך מנגד אנו נמצאים במצב בו יותר ויותר שכבות מוצאות עצמן בקו העוני, רמת ההכנסה הממוצעת נמוכה מה שמצריך עזרה סוציאלית. עד היום דאגה המדינה למימון הפנסיה, אולם שינוי בתוחלת החיים הובילה לבעיה. גיל הזקנה נחשב מהרגע בו אדם מסיים את שנות עבודתו ויוצא לפנסיה, הוא זכאי לקצבה מטעם המדינה, הקידום במערכת הרפואה הובילה את האוכלוסייה לחיות שנים ארוכות יותר