נושא של אי-שוויון בהכנסות בין גברים לנשים, הינו נושא המדובר בשיח הציבורי. בהתאם לאגף כלכלן הראשי, קיים פער משמעותי בשכר החודשי בין גברים ונשים בישראל. כך ב-2013, גברים הרוויחו בממוצע ב-34% יותר ביחס לנשים. תופעה זו, אינה ייחודית לישראל, אך פער בישראל הינו גבוה (מקום שלישי) ביחס למדינות מפותחות אחרות (גבע, 2015).
חלק ניכר מפער זה, מוסבר באמצאות הבדל בשעות העבודה. כך גברים עובדים יותר שעות עבודה מנשים (גבע, 2015; פוקס, 2016). יחד עם זאת, נשים מקבלות פחות שכר על כל שעת עבודה מגברים (פוקס, 2016), כאשר לכך ישנן מספר סיבות אפשריות. אגף כלכלן הראשי, מונה בין הסיבות הבדל בפריון עבודה, הנובע מהפסקות ארוכות מהשתתפות בשוק העבודה עקב לידת ילדים, קצב קידום איטי יותר בקרב נשים, בהשוואה לגברים ואף אפליה שאינה ניתנת למדידה. אך יחד עם זאת, מציג אגף כלכלן הראשי כי נשים מפיקות תשואה נמוכה יותר מתואר האקדמי, ביחס לגברים, בהנחה כי סיבה לכך מסלול לימוד שונה (גבע, 2015).
פוקס (2015) ממרכז טאוב, במחקרה, תומכת בהנחה זו ומציגה כי חלק ניכר מפערי השכר בין גברים לנשים, ניתן להסביר באמצעות הבדלים המגדריים במשלחי היד. ממצאי מחקרה הציגו כי קיימים פערים גדולים בשכר בין משלחי היד השונים. כאשר במשלחי היד בהן ריכוז נשים גבוה יותר, השכר נמוך יותר.
ממצאים אלה, מעלים שאלה חשובה אודות בחירת מקצוע ומשלח יד על ידי גברים ונשים, אשר לבחירה זו השפעה ניכרת על פער בהכנסות בין גברים לנשים.
תקציר
מבוא
סקירת ספרות
שיטה
ממצאים
אישוש השערה מס' 1
אישוש השערה מס' 2
אישוש השערה מס' 3
דיון
הבדל בסיבות לבחירת מסלול לימוד בין גברים לנשים
הבדל בבחירת מסלולי לימוד בפועל בין גברים לנשים
סיבות לבחירת מקצוע מגדרי על ידי שני המנים
מגבלות העבודה
הצעות למחקר המשך
מסקנות
מקורות
נספחים
נספח מס' 1: השפעת גורמים חיצוניים, על בחירת מקצוע
נספח מס' 2 : הבדלים מגדריים בסיבות לבחירת מקצוע לימוד
נספח מס' 3 – שאלון המקורי של סיבות לבחירת מסלול לימודים
נספח מס' 4 – שאלון המחקר בשפה העברית