רטוריקה, אתיקה ומנהיגות
מתוך הרטוריקה לאריסטו
יחידה 2 – רטוריקה, אתיקה ומנהיגות
שאלה 1 – על פי אריסטו, מהי הדרך הנכונה ביותר לשכנוע דעת קהל? מדוע לדעתו זוהי דרך מרכזית להשגת מטרה זו?
אחת הדרכים המרכזיות של נואם לשכנע קהל היא באמצעות שפה. כדי לקדם את מטרותיו, על הנואם להשתמש בכלים שונים כדי לשכנע את האנשים בדברי הדובר. רטוריקה היא הדרך של הדובר לחבר את קהל היעד שמקשיב לנאומו, לשכנע אותו באמצעות השפה שהוא מדבר בה. הרטוריקה שונה מהאומנויות האחרות מכיוון שאין מטרתה לשכנע אדם באותו שדה מחקר (כמו הרפואה ביחס לבריאות וחולי) אלא השכנוע של הרטוריקה צריך להיות רוחבי, וכולל את כל האמצעים כדי שהדובר ישכנע את קהל היעד שלו, באמצעות רטוריקה.
שאלה 2 – מהם המרכיבים שהופכים את הדובר לבעל כושר שכנוע?
כדי שהדובר יוכל לשכנע את קהל היעד שלו, על השכנוע לעמוד ב-3 קריטריונים:
אופי הדובר – כדי שהשכנוע יצליח, הדובר צריך לעורר רגשות של אמון. הדרך לעשות זאת היא באמצעות הגברת התחושה כי הדובר הוא בן אדם הגון, מכיוון שקל לנו להאמין לאנשים הגונים יותר. האופי של הדובר חשוב עוד יותר בנושאים שנויים במחלוקת, וכדי שנאמין לדובר מהר יותר הנאום עצמו צריך להיות אמין, ולא להתבסס על תפיסה קדומה ביחס לאופי האמין של הדובר מלפני כן.