מבוא
משתנה תלוי: הרגלי אכילה
תופעת ההשמנה הפכה לבעיה כלל עולמית ושכיחותה עולה עם השנים. כיום, כ- 17% מהילדים והמתבגרים בגיל 2-19 בארצות הברית מוגדרים כשמנים. הגורם העיקרי לתופעת ההשמנה הוא הרגלי אכילה לא נכונים ((Huang, Lanza & Anglin, 2014. השמנה מוגדרת כתוספת משקל מעל הטווח הרצוי בהתאם למין, גיל ולמבנה הגוף. ההשמנה מתקיימת כאשר קיים מאזן קלורי חיובי. כלומר הערך הקלורי שנכנס לגוף עולה מעל הערך הקלורי שהגוף מצליח לנצל לאנרגיה. מאזן קלורי חיובי מתקיים כאשר האדם צורך כמויות תזונתיות גבוהות מאלו שגופו זקוק להם (זיו, 2006).
לאכילת יתר והרגלי אכילה לא נכונים גורמים רבים: אחד הגורמים הנפוצים ביותר המשפיעים פסיכולוגית על הרגלי האכילה הוא המדיה דיגיטלית. התוכן בטלוויזיה, מחשב ואמצעי מדיה נוספים משפיע רבות על עיצוב התנהגות הילדים. פרסומים שונים באמצעי המדיה פונים לקהל יעד ספציפי. פרסומות המיועדות לילדים מעודדת את הילדים להשיג את המוצר המוצג בפרסומת וזאת נעשה על ידי שימוש בקולות, צבעים ופרסום על ידי מפורסמים איתם מזדהה קבל היעד. בדרך כלל הפרסומים מעוררים רגש ובעלי השפעה פסיכולוגית על קהל היעד, לכן לפרסומות ולאמצעי המדיה השפעה רבה על הרגלי אכילה בקרב הילדים Livingstone and Helsper, 2014)). פעמים רבות קיימת שכיחות גבוהה להפרעות אכילה במשפחה. אחד הגורמים המשמעותיים לכך הוא גורם התורשה. אך למרות הגורם התורשתי, רוב המחקרים שבדקו זוגות תאומים ותאומות לא מצאו קשר בין הגורם התורשתי לבין הפרעות אכילה.