השוואה של הערכה תפיסתית של הפקת דיבור ילדים עם שתל כוכלארי דו צידי, ילדים עם שתל כוכלארי חד צידי, ילדים המשתמשים עם מכשירי שמיעה וילדים עם שמיעה תקינה
תקציר:
מטרת המאמר היתה להשוות הערכה תפיסתית של מספר מאפייני דיבור בקרב כמה אוכלוסיות: ילדים מושתלים בילטרלית (biCI- bilateral ,Cochlear Implant), ילדים מושתלים יונילטרלית (uniCI), ילדים המשתמשים במכשירי שמיעה (HA- Hearing Aids), ילדים עם שמיעה תקינה (NH- Normal Hearing). שיטה: הערכה תפיסתית של מובנות דיבור, פונציה, תהודה וארטיקולציה. ממצאים: ילדים biCI לא היו שונים באופן מובהק מילדים עם שמיעה תקינה עבור מובנות דיבור, פונציה ותהודה, אך כן נמצאו הבדלים בארטיקולציה. לעומת ילדים עם uniCI וילדים עם HA, לילדים עם שמיעה תקינה וכן ילדים עם biCI השיגו הערכות טובות יותר בהתייחס למובנות דיבור, פונציה, תהודה וארטיקולציה של עיצורים. מסקנת המחקר: תוצאות המחקר מראות יתרון אפשרי נוסף לתועלת שבהשתלה כוכלארית דו צידית על כמה מאפייני דיבור של ילדים חירשים פרה-לינגוואליים (השתלה מוקדמת, טרום רכישת שפה).
מבוא:
בעשורים האחרונים, השתלה כוכלארית נהייתה לטיפול רווח בקרב ילדים חירשים פרה-לינגוואליים (= לפני רכישת שפה). אף שההשתלה משפרת את הקלט השפתי, ואת הבנת הדיבור, היא גם כלי חשוב המסייע בכישורי הפקת דיבור, כמו למשל מובנות הדיבור הפקת עיצורים ותנועות ועוד. בהשוואה להשתלה חד צידית, השתלה דו צידית מציעה יתרונות לתפיסת דיבור בשקט, כמו גם ברעש. כמו כן, נמצא יתרון ביכולת מיקום צליל במרחב במושתלים בילטרליים לעומת מושתלים חד צידיים. מחקר נוסף מצא שיפור באיכות החיים אצל מושתלים בילטרליים וקשרים חברתיים טובים יותר עם הסביבה השומעת.