ארומה: רקע כללי
שוק בתי הקפה בישראל הוא שוק דינמי המתפתח במהירות בשנים האחרונות. התפתחות הפעילות בענף מביאה לעלייה במספר המועסקים בו ולגידול הצריכה בתחום. ענף בתי הקפה מורכב משתי קבוצות מרכזיות: בתי קפה עצמאים פרטיים, ובתי קפה המשתייכים לרשתות. רשתות בתי הקפה הן הדומיננטיות בין שתי הקבוצות, והבולטות שבהן הן: ארומה אספרסו בר, ארקפה, קפה ג'ו ורשת קפה קפה (בר-צורי, 2009, עמ' 15).
רשת בתי הקפה "ארומה אספרסו בר" הוקמה בשנת 1994 על ידי שני אחים ירושלמים, יריב וסהר שפע. הסניף הראשון של ארומה נפתח ברחוב הלל בירושלים. בשנת 1999 פוצלה הבעלות על חברת ארומה לשתי חברות: "ארומה ישראל", בשליטת יריב שפע, ו"ארומה תל אביב", אשר פועלת בתל אביב יפו עם מעל לעשרים סניפים והייתה בבעלות סהר שפע עד שנת 2014 וכיום בבעלות איש העסקים גולן עינת. למרות הפיצול עובדות שתי החברות תחת מיתוג משותף.
כיום לארומה יש מעל 150 סניפים בישראל, כולל בית קלייה, בית מאפה ומפעל ירקות ורטבים. בנוסף, הרשת מתרחבת עם פתיחה של סניפים נוספים בעולם. פתיחת הסניף הראשון מחוץ לישראל התרחשה בשנת 2006 בשכונת סוהו בניו יורק, ובהמשך נפתחו שם סניפים נוספים, כמו גם בניו ג'רזי, מיאמי ומרילנד. כיום מחזיקה ארומה בכארבעים סניפים בקנדה, כעשרה סניפים בארצות הברית, שני סניפים באוקראינה וחמישה בקזחסטן. ארומה תל אביב מפעילה סניף אחד בברלין.
רשת ארומה פועלת על פי שיטת הזכיינות, שהיא התקשרות ארוכת טווח בה מעניקה הרשת לזכיין את הזכות לעשות עסקים תחת שם המותג ומעניקה לו תמיכה של ייעוץ ארגוני, ניהולי ותפעולי.