עם צמיחתה של התחרות בענף קמעונאות, סוחרים ומנהלי עסקים הרחיבו את התמקדותם מן המוצר עצמו, אל עבר יצירת חוויית קנייה הוליסטית של הצרכנים. בשנים האחרונות, ניתן למצוא חברות רבות המשקיעות משאבים רבים בפיתוח ויצירת חוויית קנייה ייחודית, למשל רשת סטארבקס, אשר מעניקה להן יתרונות תחרותיים באמצעות יצירת חוויית קנייה רב-חושית (Spence et al. 2014).
ההתפתחויות בנושא חווית הקנייה ההוליסטית, הובילה להבנת המורכבות שלה, במיוחד בהקשר של שיווק וצרכנות חושית. עיצוב סביבת מתן השרות מקבל תשומת לב רבה תוך התייחסות לגורמים שונים כמו, המבנה הפיזי של החנות, אופן הצגת המוצרים בחלל החנות, האווירה בחנות ואף אנשי המכירות עצמם, המכוונים ליצירת עוררות חושית ורגשית באופן שימשוך את תשומת לב הצרכנים הן ברמה הרציונאלית והן ברמה הרגשית (Allan, 2008).
מחקרים רבים בחנו האם ובאיזה אופן, האווירה הקיימת בתוך בית עסק מסוים משפיעה על ההתנהגות הצרכנית, על כוונת הקנייה של הצרכנים, ועל כמות המכירות בפועל. הממצאים מראים כי לאווירה בחנות ובסביבתה, ישנה חשיבות רבה בהשפעה על התנהגות הצרכים באופן חיובי או באופן שלילי בבתי עסק מגוונים כמו, מסעדות, בנקים, סופרמרקטים, קניונים, וחנויות שונות (Yalch and Spangenberg, 2000).
מודל מרכזי העוסק בבחינת השפעת הסביבה על האדם ועל התנהגות צרכנית פותח על-ידי Mehrabian and Russell עוד בשנת 1974 (בתוך, Yalch and Spangenberg, 2000). מודל זה מדגיש את תפקידם של תגובות רגשיות של האדם לגורמים סביבתיים, כמרכזיים לקביעת ההתנהגות.