בעבודה זו אעסוק במערכת מוצעת לשיפור פעילות מערכות המידע של חברת שופרסל באמצעות הטמעת חיישני Internet of Things בסניפי הרשת ועיבוד תוצרי המידע באלגוריתמים של למידת מכונה. זאת, במטרה לשפר את מדיניות התמחור של החברה על ידי שימוש בעקרונות הביג דאטה ומודלים של תמחור דינמי. בנוסף, עבודה זו נסובה סביב ענף הקמעונאות בכללותו, בדגש על תחום קמעונאות המזון.
תחילה אתאר בקצרה את ההיסטוריה של הענף במאה השנים האחרונות ואציין את תהליכי החדשנות המשפיעים על התחום בשנים האחרונות וכיצד הם באים לידי ביטוי בפעילות החברות העוסקות בענף. לאחר מכן אבחן את חברת שופרסל ואת הדרך בה שימוש מתמשך בחדשנות טכנולוגית הוביל להצלחות שבאות לביטוי בימי הקורונה. לאחר שאסיים עם הרקע לעבודה, אפנה להגדיר את שיטת התמחור הדינמי והמרכיבים השונים הנדרשים להצלחת הטמעתה בתהליכי החברה. אתאר את המערכת המוצעת ואת המרכיבים השונים שצריך להוסיף או לשפר במערכות הקיימות. אבחן את ההשלכות האסטרטגיות של הטמעת המערכת המוצעת על החברה. לבסוף, אציין מספר מתחרים ומוצרים דומים למערכת המוצעת שקיימים כיום בפיתוח ובשוק.
מבוא
החל מרובוטים שמפעילים מחסנים אוטונומיים,[1] דרך הפיכת חנויות פיזיות למרכזי מימוש הזמנות אונליין[2] וכלה בתשלום אוטומטי על מוצרים,[3] תחום הקמעונאות בארץ ובחו"ל זכה בשנים האחרונות לגל משמעותי של חדשנות משבשת (Disruptive Innovation) לאורך כל שרשרת הערך. הענף שנחשב למסורתי בעיקרו לא זכה להתייחסות רבה מצד יזמי הטכנולוגיה והסתמך בעיקר על פעילות של חברות ענק כמו Amazon ו-Walmart כמנוע החדשנות העיקרי של הענף. כתוצאה ממגפת הקורונה והסגרים המתמשכים, חלו בענף הקמעונאות תמורות עמוקות בשנה האחרונה, ונדמה כי הענף היה אחד מהתחומים היחידים שזכו להנות מפעילות עסקית ענפה במהלך התקופה האחרונה, עם עליות משמעותיות בצריכת מוצרי מזון ומוצרים לבית.
[1] https://www.cnbc.com/2018/10/30/the-worlds-first-humanless-warehouse-is-run-only-by-robots.html
[2] https://www.cnbc.com/2021/01/27/walmart-to-ramp-up-automated-fulfillment-at-its-stores-as-online-grocery-grows.html
[3] https://www.youtube.com/watch?v=NrmMk1Myrxc
תוכן עניינים
תקציר.
מבוא.
סקירת הענף.
סקירת החברה.
תיאור המערכות הקיימות כיום..
תיאור החידוש והמערכת המוצעת.
תמחור דינמי
תמחור דינמי במערכת המוצעת.
תיאור מרכיבי המערכת.
השפעת המערכת המוצעת על הענף הכלכלי בו פועל הארגון
השפעות חיוביות.
השפעות שליליות.
השפעת המערכת המוצעת על ארגונים אחרים הפועלים בענף זה.
השפעות חיוביות.
השפעות שליליות.
היבטים אסטרטגיים להטמעת המערכת.
היתרון העסקי
פרסונליזציה של חווית הקנייה.
ההיבט הרגולטורי
מודל Porter 5-forces.
מודל SWOT..
סקירת התחרות וההשלמות הקיימים בשוק.
בתחום האינטליגנציה המלאכותית:.
בתחום ניתוח תנועת הלקוחות.
בתחום שיפור חוויית הצרכן
בתחום ניהול המלאי
סיכום..
רשימה ביבליוגרפית.