אסטרטגיית ההתרחבות הגיאוגרפית של חברות, מבחינת המקום והזמן בו הם בוחרות, שונות ומגוונות. חברות הן לא שחקנים פאסיביים שמתאימים את עצמם לתכונות של מקום מסוים יהיה אשר יהיה, אלא הן יחידות שמקבלות החלטות אסטרטגיות, לפי השוק והרלוונטיות, בכדי לקדם את היתרון התחרותי שלהם ולהגן עליו. חברות שואפות להתרחב בכדי להעמיק ולהרחיב את הפעילות העסקית שלהן לתרום למאגר הידע שלהן, ליכולת החדשנות וכאמור, ליתרונן התחרותי מול חברות אחרות הפועלות באותו מגזר עסקי כמוהן (Alcácer, Dezső, & Zhao, 2013).
ישנן דרכים וגישות שונות לבחון את האסטרטגיה בה נוקטות חברות ותאגידים בין לאומיים בכדי לבצע השקעות או להציב שלוחות ומטות במקומות מסוימים. חלק מהגישות מתמקדות במדינת הלאום כיחידת הניתוח המתאימה (Crescenzi, Pietrobelli & Rabellotti, 2014), אחרות מתייחסות למצב החברות האחרות והיריבות בשוק (Alcácer et al., 2013) ואילו גישה נוספת בוחנת את הערים הגלובאליות כיחידת ניתוח המתאימה (Goerzen, Asmussen & Nielsen. 2013).
עבודה זו מתמקדת באסטרטגיית בחירת המקום של תאגידים רב לאומיים. בעבודה זו יילקחו בחשבון מספר גורמים המשפיעים על בחירת המקום ובכלל זה מצב המתחרים בשוק, המאפיינים המוסדיים מבחינה כלכלית, פוליטית ותרבותית במקום היעד ובניתוח השוק המקומי מבחינת יכולת למידה, חדשנות והפקת רווח. שאלת המחקר היא כיצד גורמים אלו משפיעים על בחירת מקום או הימנעות ממקום של פעילות עסקית.
בעבודה זו, אציג גם דוגמה של מחקר שבחן בחירת מקום לפעילות עסקית בסין.
מבוא
בחירת מקום פעילות עסקית – מטרות ומגמות
גורמים המשפיעים על בחירת מקום
גורמים המשפיעים על הימנעות או בחירת ממקום
דיון ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית