מבוא
בעידן הטכנולוגי של ימינו, כמעט לכל מתבגר בחברה המערבית ליברלית יש גישה לאינטרנט, מאמצעים אלקטרוניים שונים. זמינותו של האינטרנט, הביאה בכנפיה גם את משחקי המחשב, ובתוכם, משחקי וידיאו, המיושמים על מכשיר אלקטרוני בעל צג. ביקורת רבה הופנתה כנגד משחקי המחשב, המעודדים אלימות, מרתקים ילדים לשעות רבות של ישיבה מול המסך, אינם מעודדים פעילות גופנית, גורמים להתבודדות חברתית ועוד (Prot et al., 2014).
במאמר זה נבקש לבחון את השפעתם של משחקי מחשב על ילדים, לחיוב ולשלילה, תוך התייחסות למאפייניהם השונים. נתייחס לטענות שהועלו כנגד משחקי הווידיאו אודות השפעתם השלילית דרך בחינת מחקרים מבוססים מחקרית שנערכו בנושא, ועד למחקרים אחרים שטוענים שבצד משחקי הווידיאו יכולה להיות גם תועלת. נסכם את העמדות המצודדות במשחקי הווידיאו בתצורה מסוימת, ובאחרות הפוסלות אותן מכל, בקרב ילדים ומתבגרים. שאלת המחקר הנדונה בחיבור זה בהיקף מצומצם היא: מהי השפעתם של משחקי וידיאו בקרב ילדים ומתבגרים?
משחקי מחשב הם משחקים דיגיטליים על צג אלקטרוני, בהם משחקים דרך המחשב, קונסולות משחק ייעודיות, משחקים למשתמשים מזדמנים דרך הטלפון החכם (סמארטפון) והרשתות החברתיות ועוד (Ynet, 2017). עשרות בודדות של שנים מאז הפך המחשב להיות בשימוש ביתי, ובו משחקי המחשב, אשר הפכו במהירות לצורה הנרחבת והמשפיעה ביותר של בידור בארצות הבריות וברחבי העולם (Squire, 2003). משחקים דיגיטליים מהווים חלק משגרת יומם של ילדים ובני נוער, המקדישים להם חלק ניכר מזמנם הפנוי (דובי, עדן ועשת-אלקלעי, 2012).
מבוא
משחקי וידיאו- רקע
השפעתם של משחקי וידיאו
אלימות במשחקי וידיאו
משחקי וידיאו ויכולות אקדמיות וקוגניטיביות
משחקי וידיאו והתנהגות חברתית
סיכום
ביבליוגרפיה