החל מרובוטים שמפעילים מחסנים אוטונומיים,[1] דרך הפיכת חנויות פיזיות למרכזי מימוש הזמנות אונליין[2] וכלה בתשלום אוטומטי על מוצרים,[3] תחום הקמעונאות בארץ ובחו"ל זכה בשנים האחרונות לגל משמעותי של חדשנות משבשת (Disruptive Innovation) לאורך כל שרשרת הערך. הענף שנחשב למסורתי בעיקרו לא זכה להתייחסות רבה מצד יזמי הטכנולוגיה והסתמך בעיקר על פעילות של חברות ענק כמו Amazon ו-Walmart כמנוע החדשנות העיקרי של הענף. כתוצאה ממגפת הקורונה והסגרים המתמשכים, חלו בענף הקמעונאות תמורות עמוקות בשנה האחרונה, ונדמה כי הענף היה אחד מהתחומים היחידים שזכו להנות מפעילות עסקית ענפה במהלך התקופה האחרונה, עם עליות משמעותיות בצריכת מוצרי מזון ומוצרים לבית.
בחירתי לעסוק בענף הקמעונאות בעבודה זו נובעת מההבנה כי קיים פוטנציאל משמעותי לחיבור בין המרחב הפיזי לבין המרחב הדיגיטלי באמצעות הכלים הטכנולוגיים העומדים לרשותנו היום. כפי שאציג בהמשך, פוטנציאל זה לא זכה למימוש עקב התפיסה המסורתית של הענף המונחה על ידי מקסום שולי רווח ונפח מכירות. תפיסה זו השתנתה במהלך תקופת הקורונה עקב השינויים הלוגיסטיים, התפעוליים והרגולטוריים שנכפו על הקמעונאיות השונות. כפי שאראה בהמשך, חדשנות בענף הייתה מוגבלת לשחקניות הגדולות שאימצו תהליכי הטמעת חדשנות כחלק מאסטרטגיה ארוכת טווח. החברות האלו זכו להצלחה בקרב לקוחות רבים שחששו מהתקהלויות ובחרו לעבור להשתמש בכלים דיגיטליים על מנת לבצע רכישות מוצרי צריכה בסיסיים.
תקציר
מבוא
סקירת הענף
סקירת החברה
תיאור המערכות הקיימות כיום
תיאור החידוש והמערכת המוצעת
תמחור דינמי
תמחור דינמי במערכת המוצעת
תיאור מרכיבי המערכת
השפעת המערכת המוצעת על הענף הכלכלי בו פועל הארגון
השפעות חיוביות
השפעות שליליות
השפעת המערכת המוצעת על ארגונים אחרים הפועלים בענף זה
השפעות חיוביות
השפעות שליליות
היבטים אסטרטגיים להטמעת המערכת
היתרון העסקי
פרסונליזציה של חווית הקנייה
ההיבט הרגולטורי
מודל Porter 5-force
מודל SWOT
סקירת התחרות וההשלמות הקיימים בשוק
בתחום האינטליגנציה המלאכותית
בתחום ניתוח תנועת הלקוחות
בתחום שיפור חוויית הצרכן
בתחום ניהול המלאי
סיכום
רשימה ביבליוגרפית