איום החדירה של מתחרים חדשים – גבוה מאוד
ענף האופטיקה נחשב לענף רווי תחרות, מידיי שנה נמכרים בישראל כ- 2 מיליון זוגות משקפיים. הכנסות ענף האופטיקה בשנת 2011 הינם בגידול של 2% בשנתיים האחרונות. הגידול בענף התאפשר הודות לירידה של כ-5% במחיר הממוצע לצרכן של משקפיים ומוצרי אופטיקה נלווים. התחרות העזה בין הרשתות הגדולות ודמי השכירות הגבוהים בקניונים ושחיקת המחירים הן הגורמים המשפיעים בעיקר על החנויות הפרטיות והרשתות הקטנות בענף האופטיקה. בשנת 2011 פעלו בארץ למעלה מ 1,100 בתי-עסק לאופטומטריה, 225 מהם באזור תל-אביב וגוש דן, 125 באזור חיפה והצפון , 50 באזור ירושלים וסביבתה והיתרה מפוזרים בישובים קטנים. כ- 700 מהחנויות הינן חנויות פרטיות המהוות נתח כמותי של כ- 64% מסך החנויות בענף. אולם החנויות הפרטיות בענף אוחזות בשנת 2011 בנתח כספי של רק כ- 54% מסך ההכנסות בענף המסתכמות בכ- 865 מיליוני ₪ . שלוש הרשתות המובילות, אופטיקנה, אופטיקה הלפרין ואירוקה הינם בעלי נתח כספי של כ- 34% מסך הכנסות הענף, בהשוואה לנתח כספי של כ- 45% בשנת 2009. סך ההכנסות של שלוש הרשתות הגדולות: אופטיקנה, אופטיקה הלפרין ואירוקה הסתכם בכ- 540 מיליוני שקלים. כיום, אופטיקנה היא הרשת הגדולה ביותר, כאשר הכנסותיה הסתכמו בשנת 2011 בכ- 250 מיליוני שקלים, והיוו נתח כספי של כ- 46% מסך ההכנסות המצרפיות של הרשתות המובילות בענף. בנוסף, קיימים איומים מצד רשתות שיווק כאשר חלק ממוצרי האופטיקה נמכרים ישירות מהמדף. וכן קיימים איומים מצד חנויות קמעונאיות ובתי מרקחת אשר מציעים משקפי קריאה מוכנים (ללא בדיקת ראייה והתאמה אישית) ומשקפי שמש.