סקירת ספרות - מחויבת ארגונית
מחויבות ארגונית הוא מונח המאפיין את יחסי העובד עם הארגון ואת עמדתו של העובד כלפי הארגון. המונח מבטא את הקשר הרגשי ואת מידת ההזדהות של הפרט עם הארגון כמו גם את שיקולי הישארותו בארגון. זהו מצב פסיכולוגי המקשר בין העובד לארגון. מצב זה הוא רב ממדים באופיו (Wohlgezogen, Zajac, 2016). למרות שקיימים סיווגים שונים ולא פחות תקפים המתארים את אופי המחויבות ישנה הסכמה אקדמית בגין שלושה סוגים של מחויבות ארגונית המוזכרים במאמרים ובמחקרים רבים העוסקים בנושא (Dhar, 2015, Wohlgezogen, Zajac, 2016):
1. מחויבות רגשית: מצב בו יש תחושת ההזדהות של העובד עם הארגון. מחויבות זו מתפתחת כאשר הפרט חווה התנסויות חיוביות עם הארגון. כתוצר של התנהגות טובה והתנהלות ראויה מצד המערכת בהיבטים השונים הפרט מכוון לתת את כולו לארגון ומפתח קשר רגשי כלפי הארגון. מחויבות רגשית מושפעת ממספר גורמים כגון התרבות הארגונית, השקעה בהון האנושי, ערכי הארגון, ניסיונו הפרטי בעבודה, אופיו וערכיו.
2. מחוייבות מתמשכת: רמה זו של מחויבות נמוכה יותר מקודמתה. במצב זה הנטייה של העובד להישאר בארגון מקורה בשיקולי כדאיות בלבד. הפרט מכיר בשיקולים של עלות מול תועלת ומבין כי לעזיבת הארגון יהיה מחיר גבוה מהישארות בו ובשל כך הוא נשאר בארגון.
מחויבות זו מושפעת מהדרך שבה הפרט תופס את עלות העזיבה ומקיום או אי קיום של אלטרנטיבות עבור הפרט המסוים.
סקירת ספרות
מחויבת ארגונית
התפתחות המחויבות הארגונית
השלכות המחויבות הארגונית
מקורות למחויבות הארגונית
התנהגות אזרחית
2.1. התנהגות אזרחית ומחויבות ארגונית
שיזור ארגוני
3.1. שזור ארגוני ומחויבות ארגונית
3.2. כיצד ניתן לעודד שזור ארגוני
3.3. הקשר בין שיזור ארגוני להתנהגות אזרחית
ביבליוגרפיה