נושא הידע והשימוש בו הינו נושא מרכזי וחשוב בתהליכים העסקיים בתקופתנו. המהירות והדינמיות בה מתנהל עולם העסקים מגדיר חשיבה מהירה ויישום מהיר עוד יותר על מנת להישאר מעודכנים ועל מנת להבטיח מגמת השתפרות ועלייה ברווחיות ותחרותיות. הידע מהווה גורם מרכזי בהצלחת תהליכים של מיזוג ורכישה. כיום הידע גלוי וזמין לכל אחד בכל מקום בשל רשת האינטרנט והרשתות המקצועיות והחברתיות השונות. מכאן עולה עוד יותר חשיבותו של הידע הסמוי, שאינו כתוב או מקודד ומועבר בעל פה. ידע זה והיכולת לקבלו, לעבד אותו ולהטמיע במערך הידע הקיים לטובת החברות המשתתפות בתהליך, יכול להוות את ההבדל בין עסקה מוצלחת של מיזוג או רכישה לבין מהלך כושל שיכול להביא אף להתמוטטות כלכלית של החברות.
בחלקה הראשון של העבודה ניתנת סקירה קצרה על תהליכי מיזוג ורכישה, מאפיינים מרכזיים סוגי תהליכים קיימים וסיבות מרכזיות להצלחה או כשלון של תהליכים אלו. בחלקה השני עוסקת העבודה בהגדרה של ידע כולל החלוקה לידע גלוי וידע סמוי והקשיים בתהליכי העברה ושיתוף של ידע. חלקה השלישי של העבודה מציג ממצאים אמפיריים לבחינת ההשפעה של ידע סמוי על הצלחת תהליכי מיזוג ורכישה ולאחר מכן פרק דיון בתוצאות וסיכום, הכולל המלצות למחקרי המשך והמלצות למנהלים.
שאלת המחקר: כיצד העברת ידע סמוי וגלוי משפיעה על הצלחת רכישות ומיזוגים?
משתנה תלוי: הצלחת רכישות ומיזוגים
משתנים בלתי-תלויים: העברת ידע סמוי וגלוי
מבוא
מיזוגים ורכישות
הגדרות ומאפיינים
גורמי הצלחה למיזוגים ורכישות
חסמים וקשיים בביצוע מיזוגים ורכישות
אופן מדידת הצלחת מיזוגים ורכישות
ניהול והעברת ידע בחברות
הגדרות ידע גלוי וסמוי
אופן העברת ידע סמוי במיזוגים ורכישות
אופן מדידת העברת ידע
דיון בשאלת המחקר
סיכום ומסקנות
מסקנות עיקריות מהעבודה
המלצות למנהלים
ביבליוגרפיה