בעבודה זו נבחן עד כמה אוסם-נסטלה מקיימת בפעילותה נושאים של קיימות ואחריות חברתית. אוסם הינה חברה שנפוצה מאד בישראל ומוצריה נמצאים כמעט בכל בית. עם זאת, חברות מזון, דווקא בשל היקף פעילותן הנרחב, עלולות להוות סכנה ממשית לאדם ולסביבה במהלך עסקיהן ולאורך כל שרשרת הערך. אמנם, הצרכנים לא תמיד מודעים לבעייתיות בנושאי קיימות ואחריות חברתית בקרב חברות המזון. אולם, כשמקרים כאלה נחשפים, עלול הדבר למוטט את המוניטין של החברה לפחות לתקופה מסוימת. לכן, ראוי לבדוק כיצד ובאיזה אופן מתקיימים היבטים של קיימות ואחריות תאגידית בפעילות הארגון, כדי שיהיה אפשר לגזור המלצות לשיפור הנושא בהמשך הדרך של החברה. בכדי להתמודד עם שאלה זו, בחנו ספרות רלוונטית בתחום והשווינו אותה לנתונים לגבי פעילות אוסם בנושא קיימות ואחריות חברתית.
בפרק הראשון, נסקרת ספרות עדכנית בנושאי קיימות ואחריות חברתית בחברות, ובתאגידי מזון בפרט. הסקירה לימדה כי על החברות כיום מוטל לחץ גדול לשפר את דרכיהן בנוגע לקיימות ולאחריות חברתית בעקבות מודעות ציבורית גוברת לכשליהן בנושאים אלו ולמשברים עולמיים – מבחינת אקלים, מבחינת יחס לעובדים במדינות מתפתחות, מבחינת הרכב המוצרים ועוד (Stahl, Brewster, Collings & Hajro, 2020). בפרט בקרב חברות מזון, הנושאים החשובים ביותר בקיימות ואחריות חברתית, שעל פירמות מזון לקיים, כגון: בטיחות המזון, תנאי העסקה בשרשרת הערך, מקור חומרי הגלם, עידוד בריאות הציבור דרך מזון, ושמירה על הטבע והחי (Nirino, Miglietta & Salvi, 2019).
תקציר מנהלים
מבוא
סקירת ספרות
הצגת הארגון ופעילותו
תיאור שרשרת הערך ומחזור חיי מוצר
ניתוח ביקורתי - מדיניות הארגון בנושא קיימות
הצגת הפער בין הרצוי למצוי בנושא הקיימות ואחריות חברתית, האינטרסים והסיבות לפער זה
המלצות ארגוניות
רפלקציות
מקורות