ההשלכות החברתיות הנובעות כתוצאה מקושי לממש את הזכויות בביטוח לאומי

מזהה: 1243
מאמר חם

תלונות רבות של אזרחים מופנות כלפי הביטוח לאומי בטענה כי הוא מקשה על האזרחים למצות את זכויותיהם מסיבות שונות, כמו היעדר יוזמה של הביטוח לאומי להודיע לזכאים על זכותם לשירותים שונים מהביטוח לאומי; ביצוע הליכי מיצוי זכאות מורכבים, בלתי נהירים ולא אחידים; איכות שירות נמוכה, וריבוי בירוקרטיה (מבקר המדינה, 2015, עמ' 25-28). ביטוח לאומי עצמו מודה כי שליש מהבקשות לקצבאות נכות, נפגעי עבודה והבטחת הכנסה אינן מאושרות ואינן מוצדקות מבחינתו (רוזנברג, 2017, ע' 10). כתוצאה מכך לאורך שנים זוהו מגמות בחברה הישראלית לפיהן רמת אמון הציבור במוסדות הסוציאליים בישראל היו נמוכים וכן זוהה כרסום באמון הציבור בתפיסה לפיה המדינה יכולה ורוצה לעמוד בהתחייבותה הסוציאלית לאזרחיה כדוגמת תמיכה בקשישים, נפגעי תאונות עבודה, ניצולי שואה, נכים, משפחות קשות יום ועוד (הרמן, 2002, ע' 131). ביטוח לאומי כמוסד שאמון על יישום מדיניות הביטחון הסוציאלי בישראל, התאפיין בשנים האחרונות באמון ציבור נמוך ובריבוי תלונות נגדו, ובשנת 2014 המוסד לביטוח לאומי הוגדר כמוסד הפחות אמין בישראל עם אלפי תלונות בכל שנה על אופן פעילות המוסד (נציבות תלונות הציבור, 2014).

הקשיים במיצוי הזכויות מול המוסד לביטוח לאומי הובילו לבעיות נוספות כדוגמת כניסתן של חברות מסחריות (שבעבר לא היו קיימים ולא היה בהן צורך) שהתמחו במיצוי הזכויות הסוציאליות מול הביטוח הלאומי. חברות כמו "לבנת פורן" ו"זכותי" על פניו עוזרים לאזרחים לממש את זכויותיהם מול הביטוח הלאומי, אך הדבר כרוך בגביית תשלומים גדולים מצד החברות הפרטיות שנגבים דווקא מהאוכלוסיות החלשות ביותר הזקוקות לביטוח הלאומי (פרוטוקול 210, 2014, ע' 3). 

מבוא

מדיניות רווחה בישראל

הביטוח הלאומי – רקע מקדים

מיצוי ואי-מיצוי זכויות

מקרי הבוחן

מעורבותן של חברות פרטיות העוזרות במימוש זכויות הרווחה

מעורבות גוברת של בית המשפט ככלי העוזר לאזרח לממש את זכויות הרווחה בישראל

אמון ציבור נמוך במוסדות הרווחה בישראל

ניסיונות המדינה לשפר את יכולת מיצוי זכויות הרווחה של האזרח מול ביטוח לאומי

סיכום

ביבליוגרפיה

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
קורס:
ביטחון סוציאלי
תגיות:
מדעי המדינה ויחב"ל | מנהל עסקים כללי
שנת הגשה:
2019
מספר מילים:
13620
היקף עמודים:
30
מספר מקורות:
30
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.