הכלי המנחה: חשיבה עיצובית
חשיבה עיצובית היא שיטה לפיה צריך להשתמש הן בפעולות קוגניטיביות והן בפעולות ביצועיות על מנת לפתח פתרונות או מוצרים חדשניים, שייושמו בתהליך העיצוב שלהם.
החשיבה העיצובית משבת בתוכה שלושה אלמנטים עיקריים: אמפתיה- להקשר של הבעיה, יצירתיות- בהפקת תובנות ופתרונות, ורציונליות בניתוח והתאמה של מגוון פתרונות הקשורים לבעיה. המטרה של חשיבה עיצובית היא "אסטרטגיה עסקית של התאמת פתרונות טכנולוגיים אפשריים לצרכיהם של אנשים", כך טוען מנכ"ל חברת IDEO, טים בראון (Simon, 1996).
הרעיון המרכזי העומד מאחורי המונח "חשיבה עיצובית", הוא למצוא פתרון יצירתי לבעיה, כשההתחלה של תהליך זה מתחילה דווקא ביעד, ולא בדרך, ועל-ידי הגדרתו מתחילה הדרך לפתרון, ובכך שיטה זו שונה מהגישה האנליטית המתחילה בהגדרת הבעיה (Cross, 2006).
בשיטת החשיבה העיצובית ניתן לזהות ולחקור את ההיבטים הידועים והמעורפלים של המצב הנוכחי, כבדי לגלות פרמטרים נוספים נסתרים ונתיבים חלופיים שעשויים להוביל אל היעד. מכיוון שבחשיבה עיצובית יש פן של חשיבה חזרתית, פתרונות ביניים יכולים גם הם להפוך להתחלה אפשריות של נתיבים חלופיים, כולל הגדרה מחדש של הבעיה הראשונית.