בעשורים האחרונים, ארגונים הבינו את המציאות הבלתי נמנעת של סכסוכים במקום העבודה, כמו גם את ההשלכות הפוטנציאליות ההרסניות שלהם על הארגון (De Dreu, 2008). במטרה למנוע או לצמצם את ההשלכות השליליות של סכסוכי העבודה, מעסיקים השיקו תכניות גישור על מנת לפתור סכסוכי עבודה בדרך בונה ולא שיפוטית Bollen,) Euwema, 2013).
גישור במקום העבודה הפך לפרקטיקה שכיחה בארצות הברית, אירופה, חלק גדול מאסיה ואוסטרליה Bollen, Euwema, 2013)). הוא מהווה את אחת הדרכים החלופיות ליישוב סכסוכים (ADR) (גלין, 2013). הגישור פותר את הסכסוך באמצעות משא ומתן, בסיוע צד שלישי ניטרלי, שהוא המגשר, Medina, Vilches, Otero, Munduate, 2014).). לפיכך נושא עבודה זו הוא הגישור כמנגנון לפתירת סכסוכי עבודה בישראל.
למרות ההתרחבות שחלה בשימוש בגישור ביחסי עבודה, אין הרבה מחקרים אמפיריים שנעשו על מנת לבחון את האפקטיביות של הגישור במקום העבודה Bollen, Euwema,) (2013. אומנם בשנים האחרונות הלך וגדל מספר המחקרים שנעשו בתחום הגישור אך רוב מחקרים אלה לא נעשו בישראל (גלין, 2013). עקב הבחינה המעטה של תחום זה, המשפיע רבות על עולם העבודה (De Dreu, 2008), קיימת חשיבות לבחון את תחום הגישור בישראל.
במאמר זה נסקור את הספרות הבוחנת את הגישור במסגרת יחסי עבודה. מטרת עבודה זו היא לבחון את הממצאים מהספרות הקיימת ולבחון את תפקיד הגישור ביחסי העבודה, כמו גם האם הגישור הוא אפקטיבי ליישום בתחום יחסי העבודה בישראל. לפיכך שאלת המחקר היא: האם גישור הינו מנגנון אפקטיבי לפתרון סכסוכי עבודה בישראל?
1 מבוא
2 הליך הגישור ומאפייניו
3 הגישור בעולם ובישראל
4 יתרונות וחסרונות בהליך הגישור
5 בעיות אתיות בגישור ופתרונם
6 דרכי פעולה בגישור
7 סיכום
8 בביבליוגרפיה