איתנות פיננסית של רשויות מקומיות היא הכרחית לביצוע פעולותיהן, לתפקודן ולרווחת תושבי הרשות המקומית. רשות מקומית שסובלת מגרעון חומר בתקציב ונקלעת לחובות עלולה לגרום לכך שתושביה לא יקבלו שירותים מינימאליים, מה שנכון לרוב האנשים ובמיוחד לקשישים ולחולים שבהם.
הרשויות המקומיות מספקות לתושביהן שירותים בתחומים אלו : עבודה סוציאלית עם קשישים ונזקקים, תברואה רווחה, טפול בנזקי רחוב, חינוך, וקליטת עלייה, ניקיון, ועוד.
עבודה זו עוסקת בחשיבות האיתנות הפיננסית של רשות מקומית, כיצד היא נמדדת בארץ ובחו"ל ובדרכים השונות למדוד אותה. לצורך המחשה נלקחה עיר עם איתנות פיננסית גבוהה – בני ברק, ומולה ערי פריפריה שאיתנותן הפיננסית נמוכה – דימונה, ערד ואופקים.
הואיל ורשות מקומית היא גוף כבד ומסורבל, לא בכל רשות יוצאים הדוחות השנתיים שלה – מאזן ודו"ח הכנסות והוצאות, בזמן. זו הסיבה שהשימוש בעבודה זו הוא בנתונים משנים 2018, 2019 ולעתים רחוקות 2020. פערי זמנים אלו של פרסו דוחות, ביו עירייה לעירייה, הקשו על עריכת השוואה של שנים מול שנים, ולכן נעשתה השואה על העיקרון של מדדי איתנות בשנה אחת שהייתה מצויה בכל העיריות שפורסמו, שנת 2018 שמופיעה אצל כל העיריות שנבדקו דוחותיהן במסגרת עבודה זו,כפי שנראה להלן. לא היה חשוב להשוות דווקא שנים מסוימות בין עירייה לעירייה אלא לעמוד על מדדים שונים בכל עירייה.
מבוא
סקירת ספרות
מחקר עיריות בישראל
סיכום
מקורות