מוצרים מזויפים הינם מוצרים המיוצרים על-ידי יצרן שלא קיבל את הזכות לייצר אותם מבעליו של המוצר המקורי. יצור מוצרים מזויפים הינה תופעת חובקת עולם שכוללת ענפי מוצרים רבים כמו ביגוד, הנעלה, מוצרי יוקרה, קוסמטיקה, טכנולוגיה ואפילו מוצרים רפואיים. מרבית היצור המזויף מתרחש במדינות מתפתחות שבהן האכיפה איננה חזקה ומצוקת האבטלה והפרנסה דוחקת, וזה מוביל אנשים רבים לעסוק בזיוף מוצרים. מוצרים אלה נמכרים לאחר מכן בכל העולם בהיקפים גדולים וכמעט כל האוכלוסיות בעולם נחשפות למוצרים מזויפים – בין אם במודע ובין אם בשוגג (Wang, Lin, & Choi, 2020, pp. 1-2). המוצרים המזויפים אומנם מאפשרים נגישות זולה למוצרים רבים ויצירת מקומות עבודה במדינות עניות, אך מצד שני הדבר פוגע בכלכלה מקומית של היצרן המקורי, באיבוד פרנסה ומקומות עבודה ובחוסר הרצון לעסוק במחקר ופיתוח של מוצרים חדשים (Hilton, Choi, & Chen, 2004, pp. 348-349). שאלת המחקר: האם מוסרי לאפשר את תופעת תעשיית המוצרים המזויפים?
פרק 2 בעבודה יציג נתונים כלפי תופעת זיוף המוצרים וכן שני תחליפי מוסר שבהם ניתן לכאורה להתמודד עם התופעה. תחליפי המוסר הינם השוק החופשי והחוק. השוק החופשי יראה כי מצד אחד לקוחות יכולים לבחור באופן חופשי לחלוטין אם הם מעוניינים לרכוש מוצרים מזויפים; אך מצד שני השוק החופשי תחת התפישה של 'לא הכל קניין פרטי', איננו מגלה רגישות לעוול הכלכלי שנוצר בעת מכירת מוצרים מזויפים ולקוחות לעיתים מעדיפים להמשיך ולרכוש מוצרים מזויפים, וכל לעיתים השוק החופשי איננו פעול באופן שקוף ולכן לקוחות לא תמיד מודעים לכך שהם רוכשים מוצרים מזויפים.
1. מבוא
2. תופעת זיוף המוצרים ותחליפי מוסר
3. עקרונות מוסר
4. כלי יישומי – אחריות חברתית בניהול -מודל בעלי העניין
5. סיכום
ביבליוגרפיה