בשנים האחרונות ערים אנו לתופעה של מעקב אחר משתמשים ברשתות החברתיות. הרשתות החברתיות השונות ובראשן "פייסבוק" אוספות מידע רב על המשתמשים, מידע שמגיע אל החברות האלו כחלק מהפעולה השוטפת שלהן, ולעיתים קרובות מבלי שהמשתמש הרגיל מודע לכך (לוי, 2021). למעשה, איסוף המידע, כך טוענים מומחים שונים, הוא הרבה יותר מקיף אפילו ממה שהיה ידוע עד לאחרונה. ההנחה המקובלת היתה שפייסבוק אוגרת מידע על המשתמשים רק באמצעות מעקב אחרי השימוש שלהם ברשת החברתית בעצמה, לדוגמא, אם הם לחצו על קישור לאתרים אחרים. אבל לאחרונה התברר שפייבסוק אוספת הרבה יותר מידע מזה. היא משתילה "עוגיות" במחשבים של המשתמשים, קבצים קטנים שעוקבים אחרי כל הפעילות של המשתמשים ברשת, והעוגיות האלו יכולות לשלוח לפייסבוק מידע גם אם המשתמש בכלל לא השתמש באותו זמן בפייסבוק. עקרונית, ההגדרות הרגילות אמורות למנוע את התופעה הזו, אבל אצל משתמשים רבים, ובעיקר כאלה שלא מבינים כל כך במחשבים, ההגדרות שונו ופייסבוק יכולה לשתול אצלהם עוגיות כאלו. ומה שאולי חמור אפילו יותר, התברר גם שפייסבוק אוספת באמצעים דומים מידע על גולשי אינטרנט שהם אפילו לא משתמשים של פייסבוק (כביר, 2018)
התופעה הזאת מוכרת מרשתות חברתיות שונות, ובכלל מאתרי אינטרנט שונים, אבל המקרה של פייסבוק נחשב בעייתי במיוחד. סיבה אחת היא שפייסבוק היא פשוט הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם.
מבוא
פרק 1 תחליפי מוסר
פרק 2 – פייסבוק בראי המוסר
פרק 3 – כלים מעשיים
סיכום
ביבליוגרפיה