שאלה 1
1.1 חולשה אחת של השוק כתחליף מוסר
לא הכול מסחר: חולשה זו מתארת כי השוק לא מטיל מגבלות על המקח, ובעצם כל עסקה כשירה כל עוד יש ביקוש והיצע הולמים. תנאים אלו של תחרות משוכללת מבטיחים יעילות כלכלית דרך "היד הנעלמה", אך מנגד אדישים לשיקולי צדק ורווחה חברתית. בפרט נובע הדבר מכך, שהגשת יעילות כלכלית, משפרת רווחתו של אחד על חשבון האחר – מצב של "אופטימום פרטו". לכן בראייה רחבה, השגת יעילות כלכלית משקפת הצלחה מוגבלת גרידא. כך למשל, שיפור מצבם של העניים שלא מסוגלים לעבוד, בהכרח בא על חשבון העשירים, אפילו במעט. במילים אחרות, היד הנעלמה לא מבטיחה מצב של אבטלה אפסית ולא מבטיחה רמת חיים מינימלית לכל הפרטים בחברה.[1]
שאלה 2
פעילות הפירמה: בכתבה אחרת של כביר, "פייסבוק מוציאה מיליונים על תשלום דמי שתיקה לעובדים מתוסכלים"[1] מתואר כי פייסבוק מנסה להשתיק את העובדים-לשעבר שלה דרך חבילת פיצויים נדיבה בתמורה לשתיקה או על ידי הסכמי אי השמצה שנחתמים מראש בעודם עובדים אך ידוע כי מועדים לפיטורין דרך הבטחות למניעת הפיטורין אם רק יסכימו לחתום על הסכם שימנע מהם למתוח ביקורת פומבית על פייסבוק לכל אורך חייהם. פעילות זו של פייסבוק צפה על ידי מעט עובדים לשעבר שסירבו לכסף על מנת להוציא את מעשי החברה אל האור, אך מספרם אינו גדול מספיק על מנת לאיים על המשך קיומה ועל המשך פעילות זו. להלן בחינת פעילות על פי הפרמטרים המשווים בין חשיבה מוסדית לחשיבה מוסרית כמובא בספר הלימוד[2].