צרכנות היא מושג המוגדר על ידי חוקרים רבים כאידאולוגיה המרכזית של זמננו. מדובר באידיאולוגיה המבוססת על חיים עשירים יותר, המתאפשרים כתוצאה מיותר ייצור ויותר צריכה. בחברת הצריכה, הצמיחה הכלכלית תלויה בכך שאנשים ימשיכו לקנות דברים, יש דגש מועט על דחיית סיפוקים, ובני אדם מוגדרים לפי הרכו והחפצים ששייכים להם- ככל שלאדם יהיו יותר דברים ברשותו, כך הוא אמור להיות מאושר (Firat et al., 2013). תרבות הצריכה, אם כן, מעודדת והולכת יד ביד עם חומרנות וערכים חומרניים.
המחקר של הצרכנות מתבצע בכל תחומי מדעי-החברה. האופן בו אנשים מתנהגים, משפיעים ומושפעים מהסובב אותם הוא מורכב ודינמי, ולכן מצריך גישה רב-תחומית (Economic and Social Research Council, 2017). המושגים של צרכנות ותרבות הצריכה כוללים סוגיות כגון זיהום ואיכות הסביבה, ניצול עובדים והשפעות על הרווחה, היציבות והבריאות של בני-אדם. מושגים אלה אינם מוגבלים לתחום הכלכלה- יש להם נגיעה בתחומי הפסיכולוגיה והסוציולוגיה. מודלים פסיכולוגיים מייחסים שילוב של גורמים פונקציונאליים וסמליים לקניות; לדוגמא, טענה לפיה אנשים רוכשים ומשתמשים בטובין חומריים על מנת להגשים ולחשוף את הרצונות האישיים שלהם, כך שהרכישה היא אמצעי הבעה. זאת בעוד מודלים סוציולוגיים מדגישים את העמדה שצרכנים מושפעים מכוחות חברתיים; למשל, הטענה האומרת שאנשים רוכשים מותגים כי הם מהווים סמלי-סטטוס חברתיים (Doyle, 2011).