פתח דבר
מאמר זה עוסק במצב התחבורה הציבורית בישראל, והשפעת מצב זה על המשק הישראלי. תחבורה ציבורית המתפקדת באופן יעיל מהווה גורם חשוב בפיתוחה של כלכלה מודרנית. היא מקלה על העומסים בכבישים ומאפשרת התניידות יעילה, משפרת את אפשרויות התעסוקה של האזרחים במדינה ותורמת לשיפור רמת ואיכות החיים. היא גם מסייעת לצמיחה הכלכלית. המאמר יפתח בהצגת תמונת המצב העגומה בישראל, כפי שהיא משתקפת בדוחות בנק ישראל ומבקר המדינה. לאחר מכן נדון בהשפעותיה החיוביות של תחבורה ציבורית והקשר בינה לבין כלכלתן של מדינות.
התחבורה הציבורית בישראל: תמונת מצב
דו"ח בנק ישראל לשנת 2017 (בנק ישראל, 2018) הקדיש פרק מיוחד העוסק במצב התחבורה הציבורית בישראל לעומת מדינות אירופה. הדו"ח מציין כי "שיפור תשתיות לתחבורה הציבורית עשוי לתרום לתהליך התכנסותו של המשק לרמת החיים הקיימת במדינות המפותחות" (בנק ישראל, 2018). בין שאר היתרונות שהדו"ח מונה, ניתן לציין במיוחד את צירופן של אוכלוסיות חלשות לשוק העבודה; שיפור ההתאמה בין עובדים ופירמות; ומתן חלופה איכותית וזולה לרכב פרטי.
לפי הדו"ח, ההשקעה בתחבורה יבשתית בישראל עומדת לאורך שנים על כ- 1% מהתוצר, וכשליש מזה מושקע בתחבורה הציבורית. למרות עלייה בהשקעה בשנים האחרונות, העומס על תשתיות התחבורה הולך וגדל. המרחק בין מקום המגורים לעבודה גדל, ובמקביל משך הנסיעה מתארך. רק 21% מהמועסקים במשק מגיעים לעבודה בתחבורה ציבורית, רבים מהם משום שאין להם ברירה אחרת- הם שייכים לרמה סוציו-אקונומית נמוכה ואין ברשותם רכב פרטי (בנק ישראל, 2018).