מערכת השכר אשר תנותח בעבודה זו היא מערכת שכר של מחלקת מכירות בחברת הסעות ותיקה. חברת הסעות זו הוקמה בשנת 1983 והיא מציעה שירותי הסעות בכל רחבי הארץ ברכבים שונים לרבות אוטובוסים, מידיבוסים, מיניבוסים וטרנזיטים.
מושגים ותיאוריות הרלוונטיים לעבודה זו:
תיאוריות ההוגנות וצדק נתפס (Adams,1963)
תחושת ההוגנות היא נגזרת של השקעת העובד חלקי תגמולים שהוא מקבל בהשוואה להשקעת עובדים אחרים חלקי התגמולים שהם מקבלים. דרישות ברורות ואחידות המתוקשרות בבהירות לעובד ומבוססות על הערכה אובייקטיבית, תוך התייחסות לביצועי העובד ותגמולם, מעלה את תחושת ההוגנות הפנימית. תחושה של חוסר הוגנות מורידה את המחויבות הארגונית, גורמת למאמץ מופחת ואף לנטישה של הארגון. תחושת ההוגנות החיצונית נגזרת מהשוואה לתנאים בארגונים אחרים. איזון קונפליקט בית-עבודה משפיע על תחושת הוגנות (רואים אותי כאדם, מבינים שיש לי חיים חוץ מהעבודה...)
הערכת עובד (בר חיים, 2005)
מערכת הערכת עובד צריכה להתקיים דרך קריטריונים נהירים אשר מאפשרים הגדרה של מערכת יעדים. את אלו יש לתקשר לעובד בצורה ברורה תוך הבהרת הרציונל שבקביעתם. הערכת עובד מסייעת לשיפור התפוקה, להבנת צרכי ההדרכה, לשיפור תהליכי מיון העובדים, להקצאת תגמולים מתאימים, לקביעת דירוגי שכר, להגדרת סטנדרטי ביצוע ברורים ולהערכת התרומה היחסית של כל עובד. כחלק מהערכת העובד יש למדוד את תפקודו באופן שוטף ולקיים שיחת הערכה במרווחי זמן קבועים תוך הקפדה על שמירה על כבודו, איזון בין שבחים לביקורות, הסברת המניעים וההחלטות בדרך הגיונית ואובייקטיבית, הבעת רצון לסייע לעובד בכל הנגע לעבודה, שמירה על מעורבות העובד בראיון והקשבה לו בפתיחות וקביעת יעדים ברורים לשיפור.