שאלה מס' 1
1. א. סטריאוטיפים הם "ייחוס נוקשה ועקשני של תכונות מסוימות לקבוצת אנשים" (ספר הלימוד, 563). בהתייחס לדעות קדומות שמתייחסות לשיפוט מוקדם שלא מבוסס על עובדות בדרך כלל על אנשים, סטריאוטיפ מתייחס להצמדת תכונות (שליליות בעיקר) לקבוצות חברתיות, בעיקר מיעוטים וקבוצות אתניות. סטריאוטיפים יכולים להכיל גרעין של אמת, כלומר הם יכולים להתבסס על עובדה מסוימת אבל ישנה הקצנה והכללה והם מבטאים מנגנון של תחרות ומאבק של יחסי כח בין קבוצות.
אפליה היא "התנהגות ממשית נגד קבוצה אחרת או אדם אחר" (ספר הלימוד, 563). פעולות של אפליה הן ביטוי ישיר או עקיף של דעות קדומות או סטריאוטיפים, תרגום של דעות והשקפות להתנהגות בפועל. בראייה שכזו אפליה היא התוצאה השלילית של דעות קדומות וסטריאוטיפים: סטריאוטיפים לעצמם הם לא בהכרח בעלי השפעה חמורה, אך שהם מתורגמים לאפליה בפועל זו בעיה.
שאלה מס' 2
א. ניתן לסכם את התפיסה של מרקס לגבי הדת כרעיונות וערכים שהאנושות כחברה יצרו ואימצו אשר הפכו לרעיונות וסמלים שמנותקים מהתנהגות האנושית ושמשמשים להצדקת הסדרים חברתיים קיימים. כלומר על פי מרקס אין בעיה עם הדת עצמה כמייצגת רעיונות וערכים נעלים, אלא עם השימוש שלה ככלי אידיאולוגי, כלי לגרום לאנשים להשלים עם תנאים לא צודקים, אי שוויון ואי צדק וכהצדקה לפערים חברתיים וכלכליים. הבעיה בדת על פי מרקס הוא אותו ניכור של הדת מבני האדם והיעדר המודעות שהדת היא יצירה של בני אדם. אותו ניכור הופך את הדת לעובדה שלא ניתן לערער עלייה ובכך לא מתאפשר שינוי חברתי אמיתי או מהפכה של ממש.