1.מנגנוני מוטיבציה:
תנאי עבודה טובים הם קריטריון חשוב לשביעות הרצון של העובדים והם מסייעים ביצירת התנאים שמטפחים מוטיבציה בעבודה. מרגע שהתמלאו התנאים הבסיסיים, כמו שכר ומעמד בעבודה המספקים תנאי מחיה נוחים ובטוחים, אנשים שואפים למלא צרכים ורוצונות אחרים המחזקים בהם את המוטיבציה לעבודה. (גלגל המוטיבציה)
מוטיבציה בארגונים מוגדרת בספרות ככוחות הפנימיים האחראיים לכיוון, המידה והיציבות של המאמץ אותו משקיע העובד בעבודתו. כוחות אלה פועלים במטרה לספק צרכים פנימיים של העובד: הצורך בהישגיות – הצורך לבצע דברים בצורה טובה יותר, לפתור בעיות סבוכות ולבצע משימות מורכבות. הצורך בשייכות – ביחסי חברות עם אחרים הצורך בכוח – לשלוט באחרים ולכוון את מעשיהם. המאמץ של הארגון ומנהליו אם כך הוא להביא את העובד לבצע את משימות הארגון מתוך רצון פנימי והסכמה, כלומר מתוך הרגשה של מילוי צרכיו. (מוטיבציה ככלי לשימור עובדים)
מכאן ניתן לראות כי את המוטיבציה לעובדים בארגון ניתן לספק בשני היבטים: האחד הוא מוטיבציה פנימית, אשר תוביל את העובד לביצועים טובים יותר ולעבודה טובה ויעילה יותר מתוך מקום פנימי שלו. השני הוא מוטיבציה חיצונים, כלומר הנעת העובד על ידי מגוון תמריצים חיצוניים המגיעים מן הארגון וגורמים לעובד ליעילות ולשיפור ביצועים.
1.1 מניעים פנימיים:
מוטיבציה פנימית היא אחת הדרכים החזקות והמשמעותיות ביותר לשימור עובדים בארגון, הן לטווח הקצר והן לטווח הארוך. הטענה היא כי הנעה אמיתית של אנשים נובעת מיצירת מוטיבציה פנימית שאיננה נבנית מתגמולים חיצוניים אלא מתוך רצון אישי פנימי.