סעיף 1
בסעיף זה נבקש לבחון את מאמרם של וויץ וורדי (2016), "הסתרת ידע בארגונים כהתנהגות לא נאותה", לאור עקרונותיה של אסכולת יחסי האנוש. החוקרים בוחנים במאמרם קשרים דיאדיים (עובד-עובד או עובד-מנהל) בהקשר של הסתרת הידע בעת תקשורת דרך הערוץ הפורמלי וגם דרך הערוץ הלא פורמלי: "ההתייחסות למאפייני התקשורת בין הפרטים במערכת הדיאדית בעת ניתוח התנהגויות הסתרת ידע" (וויץ וורדי, 2016, עמ' 40). דגש על מערכות יחסים אישיות, א-פורמליות, ללא ספק הולם את גישת יחסי האנוש. בבסיס אסכולת יחסי האנוש עומדת ההכרה של החוקר אלטון מאיו (גזיאל, 1990) בארגון הלא פורמלי אשר כולל בין היתר האת התקשורת היומיומית בין חברי הארגון, וכי בלעדי הארגון הבלתי פורמלי למעשה אין ארגון, ובמילים אחרות – הארגון הלא פורמלי נחוץ לשם הישרדות הארגון הרשמי.
סעיף 2
מאמר המתאים לאסכולת הניהול המדעי/אוניברסלי (נספח 1)
מאמרו של כביר (2019) מתאר כי בגוגל העולמית 65% מהעובדים הם עובדי קבלן, שלא רק סובלים מאי שוויון, שכר נמוך, הטבות גרועות ואף לא מורשים לצאת לחופשה בתשלום, אלא גם מתייחסים לניהולם ברוח גישת הניהול המדעי – עובדי הקבלן נדרשים לבצע מטלות "שחורות", מונוטוניות, תחת עומס ודרישות לוחצות לדד ליינים: "עובדי גוגל שהתראיינו לגארדיאן תיארו את המצב כ"סדנת יזע לעובדי צווארון לבן". עובדים אלה אחראים לרוב לעבודת השחורות והמונוטוניות ביותר; התפעול של הסייענית החכמה גוגל אסיסטנט, מספרים בחברה, נשען על כמות עצומה של מידע מתויג שמוזן ומעובד על ידי עובדי קבלן בשכר נמוך... הם מטילים על עובדי הקבלן כמות עבודה לא סבירה, ומפעילים עליהם לחץ עצום לסיימה בדדליין שנקבע" (כביר, 2019).
סעיף 3
תקציר: בפרק "הפעלה מנהלית יעילה" מתוך ספרו של כפיר (2002), מתואר כי הניהול הפך לדיצפלינה רק במהלך מאה השנים האחרונות חרף כך שניהול הוא התנהגות אנושית וותיקה עקב כך שבעבר הניחו שניהול מהווה יכולת אנושית מולדת. חוקרי ניהול הפריכו טענה זו והראה כי דרך הקנייה שיטתית של ידע ניתן לפתח, לשפר ולשמר מיומנויות ניהוליות יעילות, דבר שחשוב במיוחד במדרג ההיררכי העליון. חקר הניהול התפתח בהחלט במרוצת הזמן והפך לתורת הניהול המסועפת המוכרת לנו כיום. הגישות המוקדמות יותר היו חלקיות – הניהול המדעי התרכזה במגבלות הפיזיות של האדם, הגישה האנושית התמקדה בהתנהגות וברגשות של העובדים, והגישה הקיבנרטית התמקדה בקוגניציה של הפרט וביכולותיו בקבלת החלטות, בתקשורת וכו'.
תשובות
סעיף 1
סעיף 2
סעיף 3
מקורות
נספחים
נספח 1
נספח 2
נספח 3