עבודה זו עוסקת בהשפעת פערים בתרבות על הצלחה של מיזוגים ורכישות. תרבות מוגדרת בתור אמונות וערכים מקובלים שקבוצות (אתניות, דתיות וחברתיות) מעבירות ללא שינוי מדור לדור (Ahern, Daminelli & Fracassi, 2015). תרבות מופיעה גם בקרב ארגונים עסקיים. פערי התרבות בין ארגונים שונים יכולים להתבטא הן ברמה של תרבות ארגונית, הייחודית לארגון ומכתיבה את נורמות ההתנהגות של חבריו ואת השקפות העולם ששוררות בו, והן ברמה של תרבות לאומית, הייחודית למדינה ומשפיעה אף היא על התנהלות הארגון (Vedd & Lui, 2017). התרבות בארגון עשויה להשפיע על מהלכים עסקיים (Moore, 2021).
מהלך עסקי מסוים הינו מיזוגים ורכישות, המוגדרים כאסטרטגיה של אינטגרציה אופקית, שמטרתה לסייע לרוכשת או לנרכשת להיכנס לענף או למדינה חדשים. במיזוג, מאוחדת פעילות של חברות בגודל דומה, וברכישה, חברה אחת קונה שליטה על חברה אחרת. אסטרטגיה זו מאפשרת לשפר רווחיות דרך הקטנת עלויות והגברת יתרון תחרותי (מורג, 2015). האסטרטגיה של מיזוגים ורכישות הפכה לנפוצה מאד בעשורים האחרונים, ובמיוחד ניתן לראות יותר ויותר מיזוגים חוצי-גבולות (Hsu, 2022). כמו כן, מיזוג מוצלח נחשב לכזה שבו מדדים שונים משתפרים לאחר המיזוג, מבחינה פיננסית (כגון, מחיר מניה, הכנסה נטו ורווח למניה) ו/או לא פיננסית (כגון, נתח שוק, גודל פירמה ושביעות רצון עובדים) (Vedd & Lui, 2017; Moore, 2021).
1. מבוא
2. מיזוגים ורכישות
2.1 רקע כללי על מיזוגים ורכישות
2.2 הסיבות המרכזיות לביצוע מיזוגים ורכישות
2.3 קשיים ואתגרים בביצוע מיזוגים ורכישות
3. פערי תרבות
3.1 רקע כללי על תרבות ארגונית
3.2 אופן מדידת פערי תרבות ארגונית
4. הצלחת מיזוגים ורכישות
4.1 נתונים ממחקרים לגבי אחוז ההצלחה של מיזוגים ורכישות
4.2 אופן מדידת הצלחת מיזוגים ורכישות
5. דיון בשאלת המחקר
6. סיכום, מסקנות והמלצות למנהלים
6.1 מסקנות עיקריות מהעבודה
6.2 המלצות למנהלים
7. רשימת מקורות