מיזוגים ורכישות (A- Mergers and Acquisitions&M) נתפסים כפעולות האסטרטגיות מהחשובות והמשמעותיות ביותר שעסקים יכולים לבצע, הן מצד המוכרים והן מצד הקונים וכבעלי משמעות אסטרטגית, פיננסית וחברתית (Gomes et al, 2013). יותר מכך, בעולם הגלובלי של ימינו, בו חברות עסקיות נותנות משקל גדול לחדשנות וצמיחה, מהלכים אסטרטגיים של מיזוגים ורכישות נתפסים כאחת האסטרטגיות המרכזיות עבור חברות וארגונים לטובת יצירת שווקים חדשים, חיפוש טכנולוגיה חדשה ויצירת יתרון תחרותי על פני המתחרים (Bauer et al, 2016; Luu, 2016). עם זאת, מספר רב של מיזוגים ורכישות אינם מצליחים להשיג את היעדים אותם ניסו להשיג, ומכאן נובע העניין הרב בנושא זה- מבחינה אקדמית ועסקית ניהולית כאחד.
בעקבות כך, השדה האקדמי של חקר מיזוגים ורכישות התפתח מאד בשנים האחרונות, והניב תובנות רבות לגבי הגורמים המשפיעים על הצלחת מהלכים שכאלו. החוקרים בתחום שואפים להבין מתי כדי כדאי לחברה לפעול באופן כזה, וכיצד לבצע את המהלך כאשר ישנו ספקטרום של פעולות הנכללות תחת הכותרת מיזוגים ורכישות: החל ממיזמים משותפים, רכישת חברה וכניסה לפעילות קיימת ועד יצירת מיזם חדש לגמרי. ישנם גורמים רבים שנמצאו כבעלי השפעה על החלטה זו, כמו כן על מידת ההצלחה האפשרית. גורמים אלו ניתן לחלק לשתי קבוצות עיקריות של משתנים: הסביבה המוסדית בה פועלות החברות הן הרוכשת והן הנרכשת (גורמים חיצוניים), והתרבות הארגונית של אותן חברות (גורמים פנימיים).
תוכן עניינים
מבוא
1. מיזוגים ורכישות
1.1 רקע כללי
1.2 סוגי רכישות
1.3 הסיבות המרכזיות לביצוע מיזוגים ורכישות
1.4 אופן מדידת הצלחת מיזוגים ורכישות
2. שיתוף ידע במיזוגים ורכישות
2.1 סוגי ידע
2.2 הדרכים להעברת ידע
2.3 אופן מדידת רמת איכות העברת ידע
3. דיון בשאלת המחקר
4. סיכום ומסקנות
4.1 מסקנות עיקריות מהעבודה
4.2 מסקנות למנהלים
5. ביבליוגרפיה