מערכת החינוך בפינלנד כפי שמוצגים בספרו של פאסי סאלברג:
רמת השכלה הקרב האוכלוסייה הבוגרת – המצב בפינלנד מורה כי 30% מהבוגרים באוכלוסייה הינם בעלי תואר אקדמאי וכ – 40% סיימו ללמוד בבית ספר עיוני. בנוסף , יותר מ – 50% מהאוכלוסייה הפינית הבוגרת משתתפים בתוכניות חינוך של בוגרים כאשר רק 2.5% מההוצאה הלאומית בחינוך מגיעה ממקורות פרטיים. לפי התחזיות של שנת 2010 פינלנד נמצאת במקום גבוה בניבוי למספר שנות ההשכלה שילד בן חמש עתיד לרכוש. מערכת החינוך בפינלנד מעודדת תלמידים לסיים את לימודיהם מהר ככל האפשר לצורך כניסה מוקדם לשוק העבודה תוך מתן הזדמנות שווה לכלל התלמידים שסיימו לימודים בחטיבה מאחר והלימודים הינם ללא תשלום.
שוויון והוגנות בתוצאות ולא רק בהזדמנויות – מאפיין זה נועד להבטיח חינוך באיכות גבוהה לכל התלמידים המבוססת על צדק חברתי ושוויון הזדמנויות חינוכיות. פינלנד אימצה מאפיין זה באמצעות עזרה והתערבות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, טיפול בילדים מגיל מוקדם, לימודים ללא תשלום, שירותי בריאות מקיפים, ארוחות חינם לכלל הילדים, דאגה ששיעור הלומדים יהיה גבוה בכיתות חינוך מיוחד במיוחד בכיתות נמוכות והימנעות מהערכה מבוססת ציונים בחמש השנים הראשונות בבית הספר.