התפיסה האידיאולוגית של הפדגוגיה הביקורתית, מבקשת ליצור תכנית משחררת, שדרכה מעצבים אישיות הלומד בצורה מוגדרת וספציפית מאוד שהופכת אותו להיות אדם מודע וחופשי לחלוטין. היא מבקש ליצור לומד שיודע לחשוב על מה שהוא לומד, לבקר אותו ולגרום אפילו לשינוי ערכים על פי הראוי. בעצם נדרש על פי התפיסה הזו לשנות מחשבה שלמה של דורות הצעירים.
אנחנו חושבים מצד אחד, שהדבר הזה חיובי מאוד. וכי בעידן הטכנולוגיה וריבוי מקורות המידע הבלתי אמינים, הקרבה והחיכוך התרבותי שיש בין חברות שונות, חיוני מאוד ללמד את הלומד על בסיס ערכים חופשיים, שוויון ומודעות לסביבה. אבל מצד שני, לומד שגדל לפי תפיסה שעל פיה הוא מאמין שהוא יכול לדעת הכול בעצמו, לשנות כל חוק או ערך שאינו ראוי לו, זה עלול ליצור התנגשויות מרובות בינו לבין שאר הלומדים שחושבים בצורה שונה ממנו. גם כן, צריך לשמור על מרכזיות תפקידו של המורה כמספק מידע, כמנחה שיכול לכוון את הלומד וכדמות שיודעת לשמור על אי קיום התנגשויות בין הערכים והרצונות השונים של הלומדים.