מודלים ותיאוריות בקבוצה

מזהה: 1693

מבחן לקורס מודלים ותיאוריות בקבוצה

מושגי יסוד

מהי קבוצה? הגדר והבא שתי דוגמאות.

קבוצה היא אוסף של אנשים שיש ביניהם מכנה משותף כלשהו, ישיר או עקיף. המכנה המשותף הופך את הקבוצה ל"שלם" הגדול מסכום חלקיו. כלומר בקבוצה נוצרת זהות חדשה שאיננה קיימת אצל כל אחד מחברי הקבוצה כאשר הוא לבדו. תנאים נוספים לקיומה של קבוצה: אינטראקציה בין החברים, מטרות משותפות, תרבות משותפת, וקונפורמיות של חברי הקבוצה עם ערכי הקבוצה ונורמות ההתנהגות שלה.

לדוגמה אני משתייך לשתי הקבוצות הבאות: "קבוצת" המשפחה שלי (קבוצת השתייכות מלידה) וקבוצת הסטודנטים.

בקבוצת המשפחה יש לי זהות ייחודית לקבוצה זו- כבן, כאח. המכנה המשותף שלנו, קשר הדם, מכלול הזיכרונות מלידה עד בגרות, הבדיחות הפרטיות שלנו, ביטויים אופייניים בשפה ועוד, כולם מהווים חלק מאותה המהות שהופכת אותנו ל"משפחה".

עם קבוצת הסטודנטים אני חולק מטרה משותפת (תואר אקדמי), אינטראקציה בין החברים (לימודים, הרצאות, הכנה למבחנים), תרבות ונורמות משותפות (שפה ייחודית, נורמות התנהגות הנדרשות ע"י המוסד ועוד).

2. השפעת הקבוצה ע"פ לה בון.

ע"פ לה בון, היחיד בתוך קבוצה נסוג לחלק "הפראי" של אישיותו, משום שהקבוצה הופכת אותו לאנונימי, כלומר לחסר זהות. בהיותו חסר זהות (חסר אישיות או ערכים) מצפונו מקבל משקל מופחת והוא נוטה לפעול באופן החורג מנורמות חברתיות המקובלות עליו בעודו מחוץ לקבוצה (בהיותו אינדיבידואל). דוגמה לכך נמצאת במגרשי הכדורגל, ששם אלימות מילולית ואפילו פיסית שכיחה באופן גבוה (האוהדים מושפעים מהאווירה שיוצר ההמון). ההמון אינטליגנטי פחות מסך פרטיו ונוטה יותר להתלהמות והתנהגות רגשית ("אנחנו" ו"הם") מאשר לשיקול דעת , ומפריז בחשיבות השייכות הקבוצתית (נסה להגיד לאוהד  משולהב "זה רק ספורט").

 3. המושג "קול קבוצתי".

"קול קבוצתי" הוא אמירה המבטאת את רוח הקבוצה, את "השלם" שהוא המאפיין הדומיננטי בה: דעה שלטת, נימת דיבור הרווחת בקבוצה, רגשות מסוימים מרכזיים ואפילו התנהגות הרווחת בקבוצה יותר מהתנהגויות אחרות. לדוגמה: באחד השיעורים, לא הצלחתי להבין עד הסוף את החומר שהוצג ע"י המרצה. הרגשתי שהתחושה הזו לא ייחודית לי, אך העדפתי לשתוק. לאחר זמן מה, אחד הסטודנטים האחרים ציין בפני המרצה שהדברים פשוט לא מובנים די הצורך, וגרר הנהוני הסכמה מרובינו, קולו האישי הפך לקול קבוצתי.

4. "תוכן" ו"תהליך" במרחב הקבוצתי.

התוכן הוא סך כל התהליכים והיחסים הגלויים והמוסדרים חברתית של הקבוצה. למשל במקרה של כיתת בית ספר ישנם כללי התנהגות ידועים וגלויים שכולם נדרשים לעמוד בהם: להגיע לשיעור בזמן, לא להרעיש בכיתה, למלא אחר המטלות שהמורה מטיל על התלמידים וכו'. התהליך הוא סך כל היחסים, הרגשות והתחושות המופנמים של הקבוצה, כלומר מה שעומד ברקע – ב"לא מודע" הקבוצתי. בכיתת בית ספר התהליך הוא לדוגמה הסימפתיות והאנטיפתיות לדמויות מסוימות בכיתה (מורים, תלמידים). לרוב קיים בקבוצות שילוב (במינונים משתנים) בין התוכן לתהליך.

 

25.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
סוציולוגיה ואנתרפולוגיה
שנת הגשה:
2016
מספר מילים:
1383
היקף עמודים:
3
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.