התנהגות ארגונית - מוטיבציה וייחוס - ניתוח 2 אירועים

מזהה: 1695
מאמר חם

עבודה במסגרת הקורס התנהגות ארגונית

 

חלק א' – מוטיבציה

הגדרת מוטיבציה: מערך של כוחות אנרגיה הנובעים מהפרט ומגורמים חיצוניים לו גם יחד, שמטרתם ליזום ולהניע התנהגות בעבודה, לצורך שינוי במספר מימדים:צורה, כיוון, עוצמה ומשך זמן (Pinder,1984 ).

בארגון, רמת מוטיבציה נבדקת כרמת המוכנות של העובד להשקעת מאמץ (פיזי, אינטלקטואלי ונפשי) בכיוון אליו הארגון שואף/מכוון, והיא פועל יוצא של תגמול על ההשקעה, שבא לידי ביטוי במילוי צורך אישי של העובד. כלומר, ניתן לראות את המוטיבציה כתהליך של סיפוק צרכים.

תיאוריית הצרכים הנלמדים של מקלילנד 

מקלילנד משתייך לאסכולת תיאוריות התוכן/צרכים. בניגוד לתיאורטיקנים אחרים, הצרכים אצל מקלילנד נרכשים בתהליך הסוציאליזציה של הפרט, והם נחלקים ל 3 קטגוריות/נתחים: הישג, עוצמה והשתייכות. בהינתן שהצרכים הללו מתקיימים אצל כל אדם, אך נרכשים בתהליך הסוציאליזציה, הרי שעוגת הצרכים תחולק באופן שונה בין אנשים שונים, בהתאם לנסיבות חייהם.מכאן, שעל מנת להבין את הצרכים המניעים את הפרט, יש לאבחן את הצורך הדומיננטי של אותו אדם.  

אם ננתח את המוטביציה של גל לניהול מסעדה, בהתבסס על סיפור המקרה, נוכל לראות די בבירור, שבחלוקת העוגה, הנתח הכי קטן יינתן לצורך העוצמה.

הגדרתו של מקלילנד לעוצמה- הצורך של הפרט להשפיע על אחרים בכיוון של שינוי עמדות או התנהגות.

כפי שגל עצמו מציג זאת- אין לו עניין בניהול ופיקוד, שיטת הניהול שלו במסעדה היא "מנהל בגובה העיניים", וגם באופן הסטורי, אם לוקחים דוגמא שנתן- הוא לא הסכים לצאת לקצונה, היות ולדבריו "זה לא מדבר אלי. אני אוהב להיות "עם" ולא "מעל"."  משמע- עוצמה היא הגורם שהכי פחות מניע את גל.

עתה ניגש לנתח "השתייכות"- המוגדר כצורך של אדם להתחבב על אחרים , להיות פופולרי ולעורר באחרים תחושת ביטחון (שיסמכו עליו) .

באופן ספציפי גל פועל רבות ע"פ הצורך בהשתייכות, במקובלות/חיבה.

כבר ציינו קודם לכן, שלגל אין עניין בניהול ופיקוד, שהרי לדבריו הוא אוהב להיות "עם" ולא "מעל". סגנון הניהול שלו הוא חברי ומתבטא בין השאר בכך שהוא דואג לפעילויות חברתיות.

הוא לא תופס עצמו כמנהל בודד, אלא רואה אותו ואת עובדיו כ "ממש חבורה"-  נשאר אתם במסעדה לאחר הסגירה, למשקה קטן, צוחקים ונהנים, לוקח אותם פעם בחצי שנה לטיול "גיבוש" בצפון. חשוב לו להיות עם אנשים, להתרועע, לעשות טוב ולקבל בחוזר את התחושה הזו שמתעוררת כאשר עושים טוב לזולת. עובדיו אפילו העירו לו שהוא צריך להיות יותר קשוח/מבקר/מעיר אך הוא מרגיש שזה פשוט לא הוא.

כלומר, כצורך מניע, ההשתייכות תופסת נתח יפה מעוגת הצרכים של גל ע"פ מקלילנד.

נעבור לחלק האחרון של העוגה- הישג.  מקללינד מגדיר את הצורך בהישג כרמת המצויינות שהאדם שואף להגיע אליה. לרוב מדובר באנשים תחרותיים, הסומכים בעיקר על עצמם, זקוקים לאוטונומיה ולמשוב (תהליכי- במהלך המשימה, ותוצאתי- בסיומה).

0.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
התנהגות ארגונית | מנהל עסקים כללי
שנת הגשה:
2016
מספר מילים:
2702
היקף עמודים:
9
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.