בית ספר וכיתה: בית ספר תיכון. כיתה י'
נושא יחידת הלימוד: שירה עברית מודרנית
נושא השיעור ומיקומו ברצף יחידת ההוראה: שיעור מס' 1
תכנון השיעור
קהילת הלומדים היא קבוצת ילדים בכיתה י'. הם מסוגלים להבין את המשמעויות של השיר אולם הם פחות אוהבים שירים שמכילים אמצעים אומנותיים רבים שהם צריכים לזכור ולהבין. השיר הזה מהווה שיר פתיחה מאחר והוא מתאר את תפיסתה של ילדה ולא את התפיסה של מבוגר. צעירים מעדיפים את החוויה של הילדים ונקל יהיה לתווך עבורם את ההרגשה של המלחמה דרך עיניה של הילדה. לכן שיר זה נבחר להיות השיעור הראשון של יחידת ההוראה כדי שהוא יוכל גם לעניין את התלמידים מבחינת עניין בנושא וגם להראות להם כי הם יכולים להבין בקלות שיר בצורה רחבה. כך נוכל להמשיך ולבנות את הידע השירי שלהם כאשר השיר הראשון יספק עבורם בטחון להמשך. בצורה הזו נוכל להתמודד עם קשיים שנובעים מחוסר רצון של התלמידים להתעמק בשירים בשל מבנה מורכב מבחינה אומנותית או בשל חוסר הבנה בעולמם של מבוגרים.
מטרות השיעור
הכרות ראשונית עם שיר לדוגמא.
הכרות עם הפרובלמטיות של המצב הבטחוני של מדינת ישראל מבחינת החוויה של הילדים שצריכים להתמודד עם המציאות הזו.
ניתוח עצמאי של שיר בקבוצה והשוואה של השיר לשירים אחרות.
מושגים מרכזיים
אמצעים אומנותיים: חריזה
מלחמת יום כיפור
מלחמות ישראל
התמודדות ילדים עם מציאות ביטחונית קשה- השוואה עם מצב הילדים בעוטף עזה
יום הזיכרון והרלוונטיות שלו לחיי האזרחים במדינת ישראל.
ידע קודם
לא נדרש ידע קודם מלבד ידע בסיסי שקשור למצב בישראל והקדמה קצרה של רקע לשיר ולסיטואציה שבה השיר נכתב.