חלק א'
מהי פנטסיה?
פנטזיה היא העולם אליו נשאב בסטיאן, ולמעשה כל ילד עם דמיון יכול להיכנס אליו באופן הזה, כאשר הוא קורא את הספר. פנטזיה היא למעשה עולם הסיפורים אשר נוצר עקב יכולת הדמיון של בני האנוש, אשר חיים בעולם אחר. אין בעולם זה מקומות מוגדרים ולכן אי אפשר לצייר מפה של העולם. לאחר שבסטיאן נותן לקיסרית את שמה החדש, בית הירח, היא מבקשת ממנו לבקש משאלות אשר ייצרו את העולם מחדש( עמ' 166). כלומר, העולם היא יצרית הדמיון האנושי , בו המשאלות של בני האדם מקבלים ביטוי אמתי וממשי.
מגדל השן הוא המקום בו הקיסרית שוכנת והוא נקודת המרכז של עולם הפנטזיה. היא זקוקה לאמונה של בסטיאן על מנת שכל העולם לא ישאב לתוך החידלון. כל מה שעל בסטיאן לעשות הוא להאמין כי העולם אכן קיים ועליו לצעוק את שמה של הקיסרית. כאשר הוא עושה זאת עולם הפנטזיה מתחדש והחידלון נעלם. כלומר, כך מתקיים ופועל עולם הפנטזיה, על ידי האמונה של ילדים בסיפורים שהם קוראים. משמעות המונח מגדל השן הוא מקום מנוכר ומרוחק שלא ניתן להגיע אליו בקלות. בסיפור הוא ממלא תפקיד דומה ולכן נקרא כך. הקושי להגיע למגדל הוא קושי פיזי עבור אטריו אולם קושי פסיכולוגי גדול יותר של בסטיאן.
חלק ב'
"יום הציידים "
מהן שתי ההנחות (הספקולציות) שבבסיס הסיפור?
הספקולציה הראשונה של הסיפור היא: "מה אם היינו יכולים לנסוע בזמן". האפשרות של מסע בזמן היא אפשרות נלעגת בתחילת הסיפור, ולאחר מכן כאשר המדען מתוודע לשיחה הזאת, היא הופכת גורמת למחשבה של כיצד יהיה ניתן להשתמש במכונת זמן כזו באופן יעיל. הספקולציה השנייה של "מה אם היו כבר יצורים תבוניים בכדור הארץ שנכחדו בעבר". הדעה האנושית הרווחת כיום היא כי אנחנו הם היצורים התבוניים הראשונים על כדור הארץ. אסימוב מנסה לערער על תפיסה זו ולומר כי הידע אשר מצוי ברשותנו לא מאפשר לנו אפילו לקבוע אמירה כזו, על סמך ממצאים בודדים שנמצאו.
שתי ההנחות הללו הם למעשה הנחות מופרכות מאוד, אשר לא היו להם תומכים כלל בעת כתיבת הסיפור( כיום יש גם מדענים אשר מדברים על נסיעה בזמן כאפשרות תיאורטית קיימת) ואשר נועדו לערער את הביטחון שיש לבני האדם בתפיסות הקיימות שלהם.