מדוע קוראים להיפותזה על שם ספיר וורף בשם זה?

מזהה: 5468
מאמר חם

היפותזת ספיר-וורף (Sapir-Whorf hypothesis) היא ההשערה שיש קשר של השפעה בין השפה לבין המחשבה. כלומר, השפה שבה אנחנו מדברים משפיעה על הדרך שבה אנחנו חושבים על העולם. יש להשערה הזאת כמה צורות שונות, חזקות יותר או פחות לגבי מידת ההשפעה של השפה על המחשבה. כיום מקובל להתייחס באופן כללי לטענות מהסוג הזה כהיפותזה וורף-ספיר, על שם שנים מההוגים החשובים ביותר שניסחו אותה באופן מסודר.

פרוש המילה היפותזה הוא פשוט "השערה", כלומר זאת היא טענה מסוימת על העולם, אבל שאי-אפשר, בינתיים לפחות, להוכיח אותה באופן מדעי. זהו המצב לגבי הטענות של וורף וספיר – הם העלו השערה לגבי הקשר בין מחשבה לבין השפה. בעולם המדעי, נהוג לעלות היפותזות, ואז לנסות להוכיח אותן, או מצד שני להראות שהן לא נכונות (מה שנקרא להפריך אותן). תיאוריה שעוד לא הוכחה, אבל גם לא הופרכה, נחשבת עדיין להיפותזה. במקרים מסוימים התיאוריה יכולה להיות מסובכת למדי להוכחה או להפרכה. אין איזה ניסוי שיוכיח בצורה חד-משמעית שהיא נכונה או שגויה. כזאת היא התיאוריה של וורף וספיר. לכן עדיין נהוג לכנות אותו "היפותזה". במהלך השנים, מאז שהיא עלתה לראשונה באמצע המאה העשרים, היו לתאוריה הזו תקופות שבהן היא נחשבה יותר או פחות. בתקופות שונות היא נחשבה למקובלת יותר או פחות על בלשנים. אבל בשום שלב היא לא הוכחה באופן חד-משמעי, וגם לא הופרכה באופן חד-משמעי. לכן עדיין נהוג לקרוא לה "היפותזה".

25.00 ₪
סוג עבודה:
מטלה קטנה
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
סוציולוגיה ואנתרפולוגיה | פילוסופיה
שנת הגשה:
2021
מספר מילים:
1086
היקף עמודים:
3
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.