תופעת הקולוניאליזם האירופאי התרחבה משמעותית מסוף המאה התשעה עשרה ועד לאמצע המאה העשרים כללה בין היתר קידום אינטרסים לאומיים של המעצמות, לרבות כלכלי, לאומי ובינלאומי לצד יישום של מדיניות השליחות המתרבתת. לפיה, המניע האלטרואיסטי לכיבוש האירופאי על טריטוריות מעבר לגבולות יבשת אירופה, נעוץ בחובה המוסרית של האדם הלבן לפתח את האדם השחור ולהביאו לרמה תרבותית נאורה. במטרה להשיג יעד זה, עשו השליטים הקולוניאליסטים שימוש בתחומים חברתיים, על מנת לפרוס משנתם לתירבות העמים הנכבשים, לרבות בתחומי משפט, רפואה, דת וחינוך. עבודה סמינריונית זו הנכתבת במסגרת הקורס 'הקולוניאליזם האירופאי' המהווה נושא רחב והכללי של ומתוכו אצמצם הדיון אודות השליחות המתרבתת באמצעות התבוננות מחקרית על תחום החינוך. בתוך שכך, אעשה שימוש בקניה הקולוניאליסטית תחת שלטון בריטניה ואלג'יריה הקולוניאליסטית תחת שלטון צרפת במקרה בוחן לבחינה פרטנית של מערכות החינוך שהוכפפו בטריטוריות אלה בתקופה הקולוניאליסטית.
שאלת המחקר:
באיזה אופן השפיע השלטון הקולוניאלי על מערכת החינוך של נתיניו במושבות הכבושות באפריקה?
השערת המחקר:
לדעתי, ההשפעה של החינוך הקולוניאלי הייתה הן חיובית והן שלילית. עם זאת, אני משערת כי השפעה חיובית הייתה ניכרת יותר. זאת מתוך סברה, כי החינוך האירופאי והמודרני שהטמיעו השלטונות הכובשים הצליח לקדם את הנתינים האפריקנים שהיו נחשלים באופיים בעיניהם של הכובשים האירופים.
מתודולוגיה:
תחום הזמן הכרונולוגי החל משלהי המאה התשעה עשרה בואכה המחצית הראשונה של המאה העשרים.
מבוא
פרק א: דיון תיאורטי: האימפריאליזם והקולוניאליזם האירופאי במאה התשע עשרה
פרק ב: המשימה המתרבתת של הקולוניאליזם האירופאי – רעיון ומדיניות
פרק ג: חינוך במושבות בריטניה וצרפת
ג1. מדיניות החינוך במושבות בריטניה באפריקה
ג2. מדיניות החינוך הבריטי במושבת קניה
ג3. מדיניות החינוך במושבות צרפת באפריקה
ג4. מדיניות החינוך במושבת אלג'יריה הצרפתית
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה