שם הקורס: מיומנויות תכנון, ביצוע והערכת התערבות בתחום התמקדות קהילה ומדיניות
א. מערכת הפונה
בשנה זו אני מקיים את הכשרתי ב"בית מיח"א" בישוב כפר קאסם. בית מיח"א הוקם בשנת 2008 על ידי עמותת "בית מיח"א", מיסודו של ד"ר עזרא קורין. זוהי מסגרת שיקומית-חינוכית שמטרתה מתן מענה חינוכי – טיפולי לילדים בעלי לקות שמיעה בגילאי לידה ועד הכניסה לבית הספר. המטרה היא לסייע לילדים ולהוריהם ברכישת כלי תקשורת, התפתחות ושפה, בכדי ליצור שוויון בהזדמנויותיהם.
הפונה הינה ח, אישה בת 25, בעלת לקות שמיעה. ח' נשואה ובעלת 2 בנות. מתגוררת בכפר קאסם. ח' הינה עקרת בית, בעלת 12 שנות לימוד, נישאה לבעלה, שהינו בן הדוד שלה, כשהייתה בת 17, והוא מבוגר ממנה באחד עשר שנים. עובד כנהג משאית, והינו המפרנס היחיד במשפחה. ח' מתארת מצב כלכלי קשה בביתם. לח' ישנן 2 בנות הסובלות מלקות שמיעה ומטופלות "בבית מיח"א". היא, מתארת השתייכות למשפחה שמרנית שאינם מאפשרים לשקול הפלות סביב מחלות גנטיות. במשפחה קיימות מחלות גנטיות של לקות שמיעה, בעקבותיהן א' חוותה הריונות קשים מלאי דאגה.
ב. סיבת הפנייה
לדבריה של ח', סיבת הפנייה היא מיצוי זכיותיהן של 2 בנותיה, הסובלות מלקות שמיעה, וליווי רגשי עבורה. ח' מספרת כי עברה תקופות היריון לא פשוטות סביב היות העוברים עם לקות שמיעה. זאת לאחר ניסיונות של 5 שנים להרות. היא הופנתה לליווי על ידי צוות מיח"א, שראו את מצוקתה וחשבו כי תוכל להסתייע בהתערבות זו לתמיכה ומיצוי זכויות. התכנים שהיא מעלה כסיבת הפנייה הם:
ההיריון והלידה של שתי בנותיה, בעלות לקות השמיעה וההתמודדות עם גידולן, על שלל אתגריו.
התמודדות עם החשש המתמיד כי לא יקבלו אותן חברתית עקב היותן "שונות".
דילמות סביב כניסה נוספת להיריון וחוסר האפשרות לבצע הפלה במידה ויעלה קושי התפתחותי אצל העובר, היות ומשפחתה ובעלה מתנגדים לכך. המעורבים בטיפול הינם אנוכי וההדרכה המלווה אותי.