שאלה 1
א. על פי המאמר של קולברג (Kohlberg, 1976), מקומו של השיפוט המוסרי באישיותו הכוללת של האדם הינו בצד ההתפתחות הקוגניטיבית וההתנהגות המוסרית. לפי קולברג, ישנם 6 שלבים להתפתחות של הסקה מוסרית - אך קולברג מכיר בכך שכחלק מהתפתחות האדם קיימים שלבי התפתחות אחרים, כמו התפתחות הלוגיקה (הסקה קוגניטיבית, אינטליגנציה). למעשה, ישנם שלושה שלבי התפתחות לוגית עיקריים, לפי התיאורטיקן פיאג'ה, המתרחשים לאחר שמתפתח הדיבור אצל הפרט: שלב אינטואיטיבי, שלב של אופרציות קונקרטיות, ושלב של אופרציות פורמליות. השלב הקונקרטי מתחיל בגיל 7, וכולל הסקה לוגית, יכולת סיווג והערכות כמותניות של דברים קונקרטיים. השלב הבא כולל חשיבה אופרטיבית פורמלית הכוללת את היכולת לקחת בחשבון מכלול אפשרויות, להבין יחסים בין אלמנטים במערכת, ולחשוב בצורה דדוקטיבית. מבוגרים ובני נוער רבים נמצאים רק בשלב של אופרציות פורמליות מוקדמות שכן הם מבינים את הקשרים אך לא לוקחים בחשבון את כל האפשרויות ולא מסוגלים ליצור השערה מופשטת. אולם בהמשך החיים רבים מצליחים להגיע לרמה קוגניטיבית יותר גבוהה של אופרציות פורמליות. בכל אופן, מאחר ולהסקה מוסרית נדרשת יכולת הסקה כללית, הרי שהסקה מוסרית מתקדמת דורשת הסקה לוגית מתקדמת. על כן ישנו מסלול מקביל של התפתחות מוסרית מול התפתחות קוגניטיבית. לפי ההקבלה הזו, מי שרק בשלב של אופרציות קונקרטיות מבחינה לוגית מוגבל לרמת ההתפתחות המוסרית הפרה קונבנציונלית (שלב 1+2), ומי שרק בשלב של אופרציות פורמליות מוקדמות נמצא ברמת ההתפתחות המוסרית הקונבנציונלית (שלב 3+4) בלבד.