מבוא
חלק מגורמי המפתח המרכזיים בתאוריית המיינד היא היכולת להבין, לפרש ולנבא מניפולציות של התנהגות חברתית תוך הבנת מצבים מנטליים שונים – הללו יוכלו להתקיים רק כאשר הילד פיתח הבנה מספקת בתחום כאשר נמצא קשר בין היעדר היכולת לפיתוח היכולות המנטליים לקיומה של הפרעות קשב וריכוז (ADHD) בקרב ילדים Mohammadzadeh et al., 2020)).
בעלי הפרעת ADHD סובלים מחוסר יכולת לעיבוד תהליכים קוגניטיביים לניטורם של מיומנויות מחשבה ופעולה. הללו נובעים בבסיסם מליקויים בקוגניציה חברתית והיעדר יכולת לוויסות רגשי במקרה של אינטראקציה חברתית (Özbaran, Kalyoncu, Köse, 2018) ומשפיעים על ניהול מצבים מנטליים עצמאים וחברתיים וגמישות קוגניטיבית הנדרשים לתפקוד בחיי היומיום Mohammadzadeh et al., 2020)).
מחקרים שונים הוכיחו כי היעדר היכולת להבנה של מצבים מנטליים הוא נחלתם של הלוקים בהפרעה ומשפיעים על היכולת התפקודית שלהם מילדות ועד בגרות (Özbaran, Kalyoncu, Köse, 2018). במקרים הללו אותם ילדים אינם מצליחים תמיד לווסת את רגשותיהם על מנת לנהוג באופן הסתגלותי ולזכות מעמד חברתי רצוי (Maoz et al., 2017).
במחקר שנערך לאחרונה נראה כי תהליכי רגש וקוגניציה קשורים זה לזה קשר הדוק במוח בהם מערכת הקשב הקדמית מציגה תפקיד פונקציונלי בשליטה על תשומת הלב ובוויסות של שני תחומי הרגש וההכרה (Özbaran, Kalyoncu, Köse, 2018).ילדי ADHD מתקשים ביכולות תהליכי רגש וקוגניציה הכוללים אמפתיה והיכולת של הפרט להבין ולחזות את התנהגותם של אנשים אחרים באמצעות תהליך הסקת מסקנות בנוגע למצבים המנטליים שלהם (Maoz et al., 2017).