עם הופעת גיל ההתבגרות, מסתיימת תקופת הילדות. תקופת ההתבגרות היא תקופה רגישה, המאופיינת בהתפתחויות פיזיולוגיות ופסיכולוגיות בקרב בני נוער. המתבגרים גדלים במהירות, ומתמודדים הן עם המהפכה הפנימית של גיל ההתבגרות והן עם משימות של מבוגרים שעדיין אינן ברורות להם לחלוטין. בתקופה זו, עסוקים המתבגרים בהתפתחות הפסיכולוגית והחברתית שלהם, ובהתאמה של הכישורים שרכשו לחברה ולתרבות בה הם חיים.
בחברה המודרנית של ימינו, אשר מאופיינת בהתפתחות טכנולוגית מהירה ודינמיות גבוהה, האתגרים החברתיים והרגשיים של המתבגרים גדלים. מצד אחד, קיים בפניהם מגוון רב של אפשרויות והנגישות למידע היא גבוהה, אך מצד שני, ריבוי האפשרויות והמגוון הגדול של מקצועות ותחומי עניין ועיסוק עשוי לבלבל את חלקם. בנוסף, בשל עומס המידע הרב והנגישות שלו, הם גם הרבה פחות מוגנים מאשר בעבר. על זה נוספת התחרותיות וההישגיות בין בני הנוער שבאה לידי ביטוי גם דרך הרשתות החברתיות ואינה מקלה עליהם את תקופת ההתבגרות.
ואכן, בתקופה זו מתעצבים ומתבססים הדימוי וההערכה העצמית של בני נוער, וזמן הפנאי מהווה חלק משמעותי משעות יומם. בנוסף, בתקופה זו מתרחשים שינויים משמעותיים בציפיות מהמשפחה ומהמערכות החברתיות הסובבות אותם. מתבגרים רבים חווים חוויות חדשות, מבלבלות ולעתים מאיימות, ולכן השתייכות חברתית בעולמם הופכת להיות חשובה מאוד. קבוצת השווים מציעה מקום רגשי ופיזי בו יכול המתבגר לחלוק רגשות ותחושות דומים ולהרגיש שאינו לבד בכל התהליכים שעוברים עליו.
מבוא
פרק א': מושגים מרכזיים
גיל ההתבגרות
זהות עצמית
בלבול זהות
קבוצת השווים
פרק ב': עיצוב הזהות העצמית של המתבגר
פרק ג': גורמים המשפיעים על עיצוב הזהות העצמית והשתלבות חברתית
סיכום
ביבליוגרפיה