סוגיית מעורבות ההורים בחיי ילדיהם המתבגרים הינה סוגייה שנחקרה רבות בספרות המחקרית, שכן עם גיל ההתבגרות, הילד מחפש אחר עצמאות ואוטונומיה, ומשימת ההורה הינה לאפשר משימה התפתחותית זו, תוך פיקוח והצבת גבולות, לצד מתן תמיכה וחום (שחר- דייטש, 2014). לפיכך, מתן אוטונומיה וחופש פעולה לילד המתבגר אינה משמעותה היעדר נוכחות של ההורה ולכן, הורים רבים מוצאים את עצמם מתלבטים לגבי מידת המעורבות הנחוצה מצידם בחיי הילד. פרק זה מבקש לבחון את היתרונות והחסרונות של מעורבות מצד ההורה בחיי המתבגר. נראה כי לסוגייה זו ישנם שני צדדים, אשר מחד מעורבות מותאמת מצד ההורה עשויה לקדם ולתרום להתפתחות האקדמית והחברתית- רגשית של המתבגר (Wang & Sheikh‐Khalil, 2014). מאידך, ייתכן ומעורבות לא מותאמת מצד ההורה, מעורבות חודרנית או מעורבות יתר עשויה אפילו לפגוע לא רק ביחסים בין ההורה והילד, אלא להשפיע באופן שלילי על תהליך ההתפתחות של הילד, לפגוע בעצמאותו (Locke, Campbell & Kavanagh, 2012) ואף לגרום לו להביע התנהגויות סיכון (Merrin et al., 2019). כמו כן, בפרק זה מוצגים לא רק היתרונות והחסרונות למעורבות ההורה, אלא מציג כיצד סוגי מוערבות או דרכים בהם ההורה מנסה להיות מעורב, משפיעים באופן חיובי או שלילי על התפתחות הילד.
יתרונות המעורבות של ההורים
מעורבות ההורים בחיי ילדם המתבגר עשויה לקדם באופן משמעותי את הרווחה הנפשית והפיזית של הילד וכן, עשויה להוות גורם משמעותי בהצלחתו של המתבגר מבחינה אקדמית, רגשית וחברתית.
פרק ראשון – מעורבות ההורים בגיל ההתבגרות : הגדרה מה זה מעורבות ומה זה גיל ההתבגרות
מהי מעורבות הורים, סוגי מעורבות ודרכים להיות מעורב
גיל ההתבגרות - הגדרה ומאפיינים
פרק שני – הורות בגיל ההתבגרות
תפקיד ההורים בגיל ההתבגרות
סוגיות בגיל ההתבגרות ומתי ההורה צריך להיות מעורב
פרק שלישי– להתערב או לא להתערב: יתרונות וחסרונות "מנגנוני ההשפעה של מעורבות הורים"
מבוא
יתרונות המעורבות של ההורים
חסרונות המעורבות של ההורים ולמה מובילה מוערבות-יתר
סיכום
ביבליוגרפיה