הגדרת הבעיה והצורך במחקר
בשנים האחרונות קיימת עליה מתמדת בשכיחות של ילדים עם לקות תקשורת (Abdullahi, et al., 2019). מתוך התבוננות על ילדים בהיבט מערכתי, עניין מחקר זה הוא בתת מערכת האחאים שהינם "בוגרים בהתהוות" של ילדים עם לקות תקשורת. "בגרות בהתהוות" היא תקופה בנקודת התפר בין הנערות לבגרות שלה מאפיינים ייחודיים. היא מאופיינת בבדיקת זהות אישית, חוסר יציבות, ריכוז עצמי ותחושה של מצב ביניים לכאורה (Arnett, 2014). מראשית דרכי בחינוך המיוחד תמיד עבודתי התמקדה בתלמידים ובהורים. עם הזמן שמתי לב לתפקידם של האחים במשפחה אשר משמעותי ביותר ויכול ללמד על המשפחה ועל האחים עם המוגבלות (לקות תקשורת). מתוך תפיסתם של האחים ניתן ללמוד רבות על החוויה הרגשית של "לגדול עם אח עם לקות תקשורתית", האתגר בבית של האח ה-"מטפל, המסייע" להורים ו / או להאח ה-"משלם את המחיר" על תפקידו במשפחה "כאח של..." שמתבטא בהתחשבות באח עם לקות תקשורת ויתור על חלקי ילדות בגלל קיומו וכדומה. מתוך תפיסת עולם רחבה, שרוצה לסייע לעולם להיות טוב יותר, ללא ספק אחים אלו יכולים ללמד אותנו ולהוות דוגמה לשילוב, להכלה, לקבלה ולסובלנות. עם כל הצניעות המתבקשת המחקר בישראל באשר לאחאים לילדים עם לקות תקשורת בגיל ה-"בגרות בהתהוות" אינו רחב דיו. אשר על כן, מטרת המחקר הנוכחי היא לתת קול וביטוי לאחים לילדים עם צרכים מיוחדים, לשמוע ולהבין את תפיסותיהם לגבי המוגבלות של אחיהם עם לקות תקשורת ולהבין כיצד הם מתמודדים בחיי היום-יום עם המוגבלות של אחיהם.
מבוא
הגדרת הבעיה והצורך במחקר
רקע עיוני
לקות תקשורת
הילד עם צרכים מיוחדים – משפחתו ואחיו
הילד עם לקות תקשורת – משפחתו ואחיו
מטרת המחקר
השיטה
שיטת המחקר
משתתפים
כלי המחקר
הליך המחקר
תורת המוסר (אתיקה)
ממצאים
הקשר עם אח עם לקות התקשורת
תחושת הפסד של האחאים עם לקות תקשורת
המשפחה של הילד עם לקות התקשורת
השפעת האחאות לילד/ה על הילדות של האחאים ללא הלקות
דיון
מגבלות המחקר – ביקורת אישית
רפלקציה אישית
מקורות
נספחים
נספח א': תדריך ריאיון
נספח ב': הריאיונות