על אף שלא תמיד ניתן לראות את ההשפעה של תנועות חברתיות באופן ישיר, ולעיתים מדובר בתהליכים של אפילו עשרות שנים, תנועות חברתיות הן זרזים משמעותיים לשינויים חברתיים. גם ללא הסכמה על מידת הצדק במאבקים שקידמו תנועות שונות תנועות אלו ללא ספק השפיעו על החיים של כולנו, בעצם הופעתן של תנועות אלו ובפעילותן הן משפיעות על השיח הציבורי וגורמות לשינוי אמיתי (בן אליעזר 1999, עמ' 52). בהקשר זה מקומן של תנועות השלום ראוי להיבחן, ובאופן מיוחד בישראל.
תמיד קיים איזשהו מתח בטחוני הנוכח ומשפיע על כל אספקט של החיים פה. אל מול אלו הלוקחים את עובדה זו ככורח המציאות הבלתי ניתנת לשינוי, ישנם אלו הפועלים לשינוי של מציאות זו. אלו לרוב נמנים עם מי שמקוטלגים תחת הכותרת "שמאל", והם טוענים שהסיבה למציאות זו היא "הכיבוש": הנוכחות של ישראל באמצעות צה"ל בשטחים בהם נוכחת אוכלוסייה פלסטינית, והשליטה הישירה והעקיפה של ישראל בחיי הפלסטינים. המאבק נגד "הכיבוש" מובל על ידי מספר תנועות חברתיות, ועבודה זו תתמקד באחת הבולטות מביניהן: "נשים בשחור".
מוסריים, כלכליים ואף דמוגרפיים, והן פועלות ליצירת שיח מסוים העוסק בטיעון שלהן. תנועת "נשים בשחור" בולטת בזהות המגדרית שהיא מציגה ומובילה, ובמאמציה ליצירת שיח על המקום של נשיות בתוך הדיון הבטחוני. זהו תקדים ואף ניתן לטעון צעד מהפכני בחברה הישראלית הנוטה לגבריות ומיליטריסטיות (לפחות בעבר), ולכן מעניין לבחון את התפתחות והתנהלות התנועה הן לאורך השנים והן במקביל לאירועים ביטחוניים היסטוריים.
1. מבוא
2. סקירה ספרותית
3. ניתוח הפעילות של "נשים בשחור" ומידת השפעתה על השיח בישראל
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה