פרט הממוקם על הספקטרום האוטיסטי חווה הפרעה התפתחותית נרחבת בעלת שלושה מאפיינים עיקריים והם פגיעה בהתנהגויות חברתיות, לקות בכישורי שפה והתנהגויות סטריאוטיפיות החוזרות על עצמן. אוטיזם משפיע על הדרך בה הפרט הלוקה בתסמונת יוצר קשר עם סביבתו ועל הדרך בה הוא מבין את המתרחש בעולם סביבו. כל אחד מהאנשים הלוקים באוטיזם ממוקמים בנקודה אחרת על הרצף, כך שמכלול הקשיים הנובעים מהתסמונת בא לידי ביטוי בצורה שונה אצל כל אחד מהם. לא כל שכן, הורים לילד עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי עלולים להתמודד מול אתגרים קשים הנובעים מגידול ילד בעל צרכים מיוחדים, כך שעליהם לסגל דרכי התמודדות עם מתח הנובע מההפרעה והשינויים שהתרחשו בחייהם מרגע אבחון הילד (Nechshen, Woodford & Minnes, 2013).
הטיפול באוטיזם הינו שנוי במחלוקת וזאת מאחר וקיימת אי הסכמה בנוגע ליכולת הרפואית לטפל באוטיזם. ישנה תפיסה כי הטיפולים וההתערבויות הקיימות אינן מסוגלות לרפא או להקל בצורה משמעותית על התסמינים השונים. עם זאת, מטרתם של הטיפולים והסיוע אליהם פונים עם ילד בעל הפרעה על הספקטרום האוטיסטי הינם להקל במידה האפשרית על רמת החיים של אותו ילד, להביא אותו לכדי תפקוד ראוי ואף להקל בכך על משפחתו וסביבתו. במידה והילד מראה התקדמות תוך כדי הטיפול, בצורה שהוא רוכש מיומנויות חדשות ולומד להתמודד עם ההפרעה, כך תירשם הקלה בהתמודדות ההורים עמה. ילד עם הפרעה על הספקטרום האוטיסטי אשר אינו מקבל טיפול ראוי יראה בוודאי התדרדרות במצבו עד לכדי חוסר תפקוד, דבר אשר ישפיע באופן ישיר על חיי היום-יום שלו, של משפחתו ואף על התקשורת ביניהם (Whiting, 2014).
מבוא.
1. סקירה ספרותית.
1.1 הקדמה.
1.2 מהו אוטיזם.
1.3 מאפייני האוטיזם.
1.4 הורות לילדים על הספקטרום האוטיסטי
1.5 גישות טיפוליות הנוגעות לספקטרום האוטיסטי
1.6 מוגבלויות בחברה הפלסטינית בישראל.
1.7 סיכום.
2. שיטות מחקר.
2.1 משתתפי המחקר.
2.2 כלי המחקר.
2.3 הליך וניתוח.
3. ממצאים.
3.1 מצבו של הילד והשפעתו על המשפחה.
3.2 סיוע משפחתי
3.3 תמיכת משרד החינוך ומשרד הרווחה.
3.4 תפיסת ההורה את קבלת הזכויות שלו
3.5 סיכום הממצאים.
4. דיון
4.1 הילד ומשפחתו
4.2 סיוע ומודעות.
4.3 סיכום ומסקנות.
מקורות.
נספחים.
נספח א': שאלון חצי מובנה להורים לילדים בספקטרום האוטיסטי
נספח ב': ראיונות המחקר.