נשים כותבות בעיתונות העברית בין השנים 1882 ו- 1948: לאומיות ופמיניזם

מזהה: 4734
מאמר חם

מטרתה של עבודה זו היא לבחון את מעמדן של נשים כותבות בעיתונות העברית בין השנים 1882 ו- 1948 מבחינת תכני כתיבתן. העיתונות הכתובה הוא תחום שהיה ונותר תחת הגמוניה גברית ומעטות בו הנשים. בתקופה בה עוסקת העבודה, ובעיתונות הכתובה בעברית במיוחד, כמעט ולא היו דמויות נשיות שפעלו ברציפות. יתרה מכך, עיתונאיות שטח היו תופעה נדירה מאד. על כן נוצר הצורך לחקור את תופעת העיתונאות הנשית ולעמוד על הדמויות החשובות שהיו חלוצות פורצות דרך. עוד מתבקשת בדיקה של מעורבותן של עיתונאיות בתקופה שבטרם המדינה בשאלות לאומיות כמו התחייה הציונית, היישוב, הסכסכוך עם הבריטים ועם הערבים ועוד. ההיבט המעניין ביותר אולי של פעילותן הוא הנושאים הפמיניסטיים ושילובם במשנתן הציבורית של נשים אמיצות אלה שחיו בתנאים קשים, גדלו משפחה ותרמו מזמנן לטובת הציבור והלאום.  שאלת המחקר היא איפה: האם שיקפה כתיבתן של נשים בעיתונות העברית בשנים 1882 - 1948 מגמות לאומיות ו/או פמיניסטיות? לצורך כמענה על שאלה זו בנויה העבודה משלושה פרקים:

בפרק הראשון מוצגת תמונה כללית של היצירה הספרותית במזרח אירופה וביישוב הישן בארץ ישראל עד העלייה הראשונה תוך שימת דגש על כתיבה נשית בכלל ובתרבות המשכילית בפרט. כאן גם נבנית התשתית המגדרית הסוקרת את החסמים שעמדו בפני נשים בתרבות היהודית בגולה ובארץ ישראל ואשר הקשו עליהן לרכוש השכלה שתאפשר להן לכתוב ועוד יותר לפרסם את פרי עטן וכיצד התגברו יחידות סגולה על הקשיים.

 

 מבוא

כתיבה עברית  

 הסופרת הבריטית, וירג'יניה וולף על נשים וכתיבה

נשים כותבות בתולדות ישראל
נשים כותבות ביישוב הישן וביישוב החדש (תקופת העלייה הראשונה)

 

כתיבה עברית בתקופת היישוב 1882 – 1948

2.1   ספרות-פרוזה

            2.2.  ספרות- שירה

            2.3.  עיתונות

 

כתיבה נשית בארץ ישראל

 ז'אנרים ותכנים
 עיתונאיות עבריות

 

ברכה חבס

 ביוגרפיה
 השקפת עולם ופעילות ציבורית
 התקבלות בזמנה ולאחריו

סיכום

רשימה ביבליוגרפית

נספחים

590.00 ₪
סוג עבודה:
סמינריון
סוג מחקר:
עיוני
תגיות:
היסטוריה | מגדר | סוציולוגיה ואנתרפולוגיה | ספרות עברית | תקשורת
שנת הגשה:
2019
מספר מילים:
16683
היקף עמודים:
47
מספר מקורות:
40
בקשתך בביצוע....
הקפאת מאמרים - הסבר
לקוח שמעוניין למנוע מכירת עבודה ללקוחות אחרים, יכול לבצע זאת באמצעות הקפאת עבודה לפרק זמן מוגבל. כל מוצר דיגיטלי שנמכר מוקפא מידית ל-48 שעות ללא תשלום. בחלוף 48 שעות, ובמידה ולא רכשת הקפאה נוספת, המוצר הדיגיטלי יהיה זמין לרכישה על ידי משתמשים אחרים, לרבות אפשרויות הקפאה. לכןיש לקחת בחשבון שייתכן שלאחר סיום תקופת ההקפאה, המוצר לא יהיה זמין להקפאה נוספת משום שנרכש על ידי לקוחות אחרים ואף הוקפא על ידם לפרקי זמן ארוכים.

לא ניתן לרכוש מוצרים שהם בתקופת ההקפאה.