בעשורים האחרונים מתרחשים שינויים רבים בעולם המערבי הדמוקרטי כמו תהליכים של גלובליזציה, כלכלה משותפת, התפתחויות טכנולוגיות רבות ורשת אינטרנט שמחברת בין כולנו. שינויים אלו משפיעים גם על צבאות, כאשר אנו עדים למגמות של צמצום סדר הכוחות, שלעתים הוא משמעותי, וכן מעבר מצבא המבוסס על שירות חובה לצבא מקצועי המבוסס על התנדבות. למעשה, כמעט ולא נותרו בעולם צבאות המבוססים על שירות חובה, וישראל היא בין המדינות הבודדות בהן עדיין מתקיים שירות מסוג זה (גל, 1999, עמ' 11).
בישראל, השיח בנושאי ביטחון הוא שיח מרכזי, ושאלת הנכונות של צעירים להתגייס לצבא מעוררת עניין רב. עם השינויים המתרחשים בעולם, חל בהתאם ובמהלך השנים גם שינוי במוטיבציית הגיוס של נערים ונערות לצה"ל. ההשתתפות במסגרת צבאית היא תובענית לעתים, ולוקחת מן הצעירים פרק זמן של בין שנתיים ועד לשלוש או ארבע שנים כאשר מדובר בחיילים ובקצינים. צעירים נדרשים לתרום מספר שנים מחייהם במסגרת אשר מטילה עליהם התמודדות עם קשיים פיזיים לא פשוטים ולחצים אישיים וקבוצתיים, תוך שהיא מעמידה אותם לעתים בפני דילמות מוסריות קשות (גל, שם, עמ' 11-12).
אם בעבר הערצת הצבא הייתה מאפיין ידוע של הלאומיות הישראלית, הרי שלא כך הם פני הדברים כיום. למרות שהצבא עדיין זוכה לאמון גבוה בקרב הציבור, מעמדו כבר אינו בטוח כפי שהיה בעבר. הביקורת על פעולותיו חדרה גם לתחום הציבורי, כאשר בתי המשפט האזרחיים, התקשורת ואפילו הורי החיילים מותחים ביקורת על נושאים שונים הקשורים בהתנהלותו.
מבוא
פרק א': מכינות קדם צבאיות, סוגים, פעילות
פרק ב': מכינות קדם צבאיות תורניות, חילוניות וכלליות
פרק ג': השפעת פעילות המכינות על גיוס הבוגרים שלהן
פרק ד': הדוגמה של מכינת עין פרת
סיכום
ביבליוגרפיה